اخبار

استفاده از فناوری سلولهای بنیادین به عنوان مدل جایگزین در مطالعات سم شناسی

استفاده از فناوری سلولهای بنیادین به عنوان مدل جایگزین در مطالعات سم شناسی
جمعی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر "محمد عبداللهی" استاد و محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مطالعه "استفاده از فن آوری سلولهای بنیادین به عنوان یک مدل جایگزین در مطالعات سم شناسی جهت ارزیابی مکانیسمهای سلولی و مولکولی دخیل در سمیت عوامل سمیت زای محیطی" انجام دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران) هدف اصلی این پژوهش جداسازی، کشت و تولید سلول های بنیادی جنینی برای استفاده در مطالعات سم شناسی و داروشناسی بوده است.

سلولهای بنیادی جنینی، سلولهای چند ظرفیتی هستند که از جنین در مراحل اولیه تکوینی تهیه می شوند و ویژگی های منحصر به فردی مانند توانایی تمایز به انواع رده های سلولی را دارا می باشند، بنابراین استفاده از آنها در آزمایشات داروشناسی و سم شناسی در طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

از طریق تمایز این سلولها به رده های خاص سلولی، مانند عصبی و قلبی می توان به اهداف سلول درمانی و نیز ایجاد تغییرات ژنی هدفمند ‏رسید.

نتایج این پژوهش منجر به مدل سازی آزمایشات سم شناسی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی، مزانشیمال، لنفوسیتی و اسپرم در زمینه های باروری، سمیت تکاملی، و سم شناسی محیطی شده و همچنین چندین مقاله علمی در نشریات معتبر به چاپ رسیده است که برخی از آنها به شرح ذیل می باشند:

     A systematic review on the role of environmental toxicants in stem cells aging. Food and Chemical Toxicology 2015; 86: 298-308

Mesenchymal stem cell derived microvesicles: Trophic shuttles forenhancement of sperm quality parameters. Reproductive Toxicology 2013; 42: 78-84

۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۱۵
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir