اخبار

طراحی واکسن نیکوتین برای مقابله با سیگار

طراحی واکسن نیکوتین برای مقابله با سیگار
محققان به تازگی با استفاده از لیزر موفق به طراحی یک سیستم انتقال واکسن پودرشده برای ساخت واکسن نیکوتین شدند. در این روش با استفاده از لیزر بر روی یک وصله چندین میکروکانال ساخته می‌شود که از طریق آنها دارو به درون بدن انتقال می‌یابد. با استفاده از این سیستم حساسیت‌ها نسبت به ترکیبات موجود در واکسن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این روش برای نانوکپسوله کردن مواد دارویی مناسب است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری بخش فناوری های همگرا(Enbics)؛ چن استادیار زیست‌پزشکی و داروسازی کالج داروسازی دانشگاه URI(University of Rhode Island)، 08/1 میلیون دلار از موسسه ملی دارو و همچنین 432 هزار دلار از موسسه ملی آلرژی و بیماری عفونی برای طراحی یک سیستم انتقال واکسن پودر شده برای بهبود اثربخشی واکسن نیکوتین کمک هزینه دریافت کرده است.

چن می‌گوید: «در حال حاضر ما به دنبال ابداع یک سیستم انتقال لیزری برای یک واکسن پودرشده به منظور بهبود اثربخشی واکسن نیکوتین هستیم. در حال حاضر هیچ‌گونه واکسن مورد تایید وزارت غذا و داروی امریکا برای دخانیات در بازار موجود نیست.»
طراحی و ساخت واکسن نیکوتین توسط چندین محقق دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته اما هیچ‌کدام از آنها قابل استفاده نیستند.
واکسن‌های معمولی در مقابل بیماری‌ها مبارزه می‌کنند اما این واکسن و سیستم انتقال جدید در مقابل رفتار اعتیادآور از طریق بلاک کردن ورود نیکوتین به مغز، مقابله می‌کند. در حقیقت در این سیستم، آنتی‌بادی‌های نیکوتین در بدن تحریک می‌شوند.
این سیستم تحت عنوان سیستم "انتقال پودر لیزری" برای بهبود واکسیناسیون نیکوتین معرفی شده است. در این سیستم از طریق لیزر میکروکانال‌ها یا میکروحفراتی ایجاد می‌شود که از طریق آنها واکسن پودر شده از یک وصله قرار گرفته برروی پوست انتقال می‌یابد. چن می‌گوید: « به طور کلی، واکسن‌ها مایع هستند، اما واکسن‌های پودرشده مناسب‌تر هستند ضمن اینکه مدت زمان بیشتری می‌توان آنها را نگه‌داری کرد.»
یکی از بخش‌های مهم این تحقیق، داروهای کمکی (adjuvants) هستند ( موادی که به واکسن اضافه می‌شوند تا اثر بخشی واکسن تقویت یابد). ژل‌ها یا نمک‌های آلومینیوم به طور ایمن در برخی واکسن‌ها برای تقویت اثربخشی استفاده شده‌اند اما برخی از داروهای کمکی واکسن سمی هستند. داروهای کمکی استفاده شده در این سیستم جدید با نام MPL و CpG شناخته می‌شوند و بسیار قدرتمند هستند.
چن می‌گوید:« به صورت طبیعی، با تزریق یک واکسن استاندارد، تمام واکسن و تمام داروی کمکی در یک لحظه و به یک نقطه انتقال داده می‌شود. کنترل این حجم از مواد دارویی توسط پوست و کل بدن بسیار مشکل است.»
انتقال پودر از طریق قشر پوست یک فناوری انتقال نوین است که قادر به کاهش حداکثری واکنش‌های واکسن/داروی‌کمکی با پوست به‌واسطه انتقال مواد دارویی به درون میکروکانال‌های احاطه شده با بخش‌های سالم پوست است. به عبارت دیگر، واکسن و مواد دارویی کمکی به صورت دز‌های بسیار اندک از طریق سایت‌های ایجاد شده روی پوست ( میکروکانال‌ها) به پوست تزریق می‌شوند که در نهایت منجر به واکنش‌هایی با شدت کمتری می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی همچنین یک وصله کوچک ( 6 در 6 میلیمتر) از جنس مواد موجود در لنز طبی تهیه کردند. این وصله کوچک دارای 81 کانال است و می‌تواند 810 میکروگرم دارو را انتقال دهد. یک نمونه واکسن انفولانزای متداول در هر تزریق 45 میکروگرم از دارو را به بدن انتقال می‌دهد. همچنین در این روش امکان استفاده از داروهای کمکی نانوکپسول شده برای تقویت واکسیناسیون بدون ایجاد حساسیت‌های محلی چشمگیر وجود دارد. چن می‌گوید: «انتظار می‌رود که این سیستم به صورت ایمن تولید آنتی‌بادی نیکوتین در بدن را تقویت کند و به صورت کامل از ورود نیکوتین به درون مغز جلوگیری کند.»
محققان می‌افزایند: «ما می‌خواهیم به افراد معتاد به نیکوتین کمک کنیم تا سیگار کشیدن را کنار بگذارند. همچنین ما اعتقاد داریم که می‌توانیم چندین واکسن را بر روی یک وصله قرار داد و به این طریق می‌توان نیاز به تزریق‌های جداگانه را حذف کرد.»
۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۲۷
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir