اخبار

به اشتراک‌گذاری خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی نیازمند اصلاح تفکر و ایجاد انگیزه است

به اشتراک‌گذاری خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی نیازمند اصلاح تفکر و ایجاد انگیزه است
معاون پشتیبانی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باور و تفکر ضرورت به اشتراک‌گذاری خدمات از معیارهای مهم و تاثیرگذار در توسعه تحقیق و پژوهش است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد عرفان معاون پشتیبانی و مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر ضرورت حمایت دارندگان تجهیزات آزمایشگاهی بخش دولتی گفت: دستگاه‌های آزمایشگاهی خاص و گران قیمت باید از طریق اشتراک‌گذاری، در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند. چراکه اغلب شرکت‌ها و واحدهای فناوری بخش خصوصی، توانایی ندارند که دستگاه‌های گران قیمت خریداری کنند.

عرفان با بیان این‌که همه واحدهای آزمایشگاهی نسبت به ارائه خدمات می پردازند، اظهار کرد: طبیعتا اگر این تفکر در آزمایشگاه، به خصوص بخش دولتی ایجاد شود، می توان با در اختیار گذاشتن امکانات، شاهد پیشرفت های قابل توجهی بود.
وی ادامه داد: وقتی ما به عنوان متولی بخش آزمایشگاهی چنین امکانی را فراهم کنیم، عملا به طور همزمان به صنعت، حوزه بهداشت و درمان، و از همه مهم تر به سلامت تحقیق و پژوهش یاری رسانده ایم.

مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، باور و تفکر ضرورت به اشتراک‌گذاری خدمات را از معیارهای مهم و تاثیرگذار در توسعه تحقیق و پژوهش دانست و افزود: مدیران آزمایشگاهی باید از یک سو باور داشته باشند که تامین دستگاه آزمایشگاهی هزینه‌هایی را روی دوش جامعه نهاده است، بنابراین باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن این که چنین دستگاهی باید به بهترین نحو مورد بهره برداری قرار بگیرد، باید به طور مطلوب بازدهی داشته باشد.
وی افزود: از سوی دیگر تحقق این رخداد همراه با نتیجه برد، برد است و اگر این تفکر وجود نداشته باشد، در عمل این اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه اغلب مدیران آزمایشگاهی، تصور می‌کنند دستگاه صرفا متعلق به مجموعه خودشان است و یک دستگاه گران قیمت در اختیار یک یا چند نفر قرار دارد که امری ناخوشایند است.
عرفان با بیان این که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، زیرساخت مناسبی را فراهم آورده که نیاز به اشتراک‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی را به خوبی مطرح و تاحدود زیادی مرتفع کرده است، اظهار کرد: تجهیزات و خدمات را با توجه به ظرفیتی که داشتیم در بستر شبکه ارائه کردیم و خوشبختانه روند اشتراک‌گذاری تجهیزات و خدمات، اخیرا با ملحق شدن به شبکه آزمایشگاهی به شکل گسترده‌تری پیگیری می‌شود. با توجه به عملکرد خوبی که از آغاز فعالیت داشته ایم توانستیم جزو آزمایشگاه‌های با عملکرد قابل قبول عضو این شبکه قرار بگیریم.
این مدیر آزمایشگاهی، یکی از راهکارهای اصلاح تفکر آزمایشگاه‌ها برای به اشتراک‌گذاری تجهیزات و خدمات را ایجاد انگیزه دانست و گفت: با سهیم کردن کارشناس و دست اندرکاران آزمایشگاهی می توان او را به ارائه خدمات بهتر ترغیب کرد با در نظر گرفتن سهم وی در به اشتراک‌گذاری خدمات آزمایشگاهی، می‌توانیم این خدمت را به بازدهی چند برابر برسانیم و خوشبختانه کارشناسان از این کار استقبال کردند.
وی افزود: برمبنای همین تفکر تصمیم گرفتیم که اگر دستگاهی داریم که بخش خصوصی به خدماتش نیاز داشته باشد و مانیز امکان ارائه خدمت داریم، به دیگر مجموعه‌ها و محققان ارائه کنیم. با کارشناسان مربوطه در این خصوص گفت و گو کردیم و ضمن اصلاح زیرساخت مالی، دانشکده نسبت به ارائه این خدمات توجیه شد.خوشبختانه اکثر واحدها یآزمایشگاهی دانشگاه در این مسیر قدم گذاشتند.

مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این که دو مولفه قیمت و کیفیت به طور مستقیم در روند خرید تجهیزات توسط یک متولی آزمایشگاه اثرگذار هستند، افزود: متناسب با سیاست ها و چشم انداز ها و اهدافی که هر مجموعه یا سازمان پیش روی خود دارد، خرید دستگاه خاص به سازمان دیکته می شود. هر آزمایشگاهی وقتی بخواهد در زمینه خاصی کار کند، طبیعتا ناچار است از یک طیف خاص دستگاه ها و تجهیزات استفاده کند. توجه به این امر یک موضوع حیاتی است و بعد این سوال ایجاد می شود که ایرانی خریداری شود یا خارجی و طبیعتا قیمت و کیفیت، دو مولف مهم مد نظر خریدار تجهیزات آزمایشگاهی است.

عرفان، با اشاره به ضرورت توجه مدیران آزمایشگاهی به کیفیت و قیمت به عنوان دو معیار اساسی در خرید تجهیزات عنوان کرد: وقتی تولید کننده داخلی، با خدمات بهتر، قیمت ارزان تر و کیفیت بهتر همان دستگاه را ارائه می کند، ضرورت دارد محصول ایرانی خریداری شود.

۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۲۴
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir