اخبار

حفظ دستاوردهای برجام دشوار تر از مرحله اول است/تولید 35 درصدعلم کشور در حوزه پزشکی تنها با 12 درصد بودجه پژوهشی

حفظ دستاوردهای برجام دشوار تر از مرحله اول است/تولید 35 درصدعلم کشور در حوزه پزشکی تنها با 12 درصد بودجه پژوهشی
حفظ دستاوردهای برجام دشوار تر از مرحله اول است/تولید 35 درصدعلم کشور در حوزه پزشکی تنها با 12 درصد بودجه پژوهشی

وزیر بهداشت با بیان این که امیدوارم جشنواره رازی به نحوی برگزار شده باشد که برگزیدگان آن جزء بهترین‌ها باشند، خاطرنشان کرد: از مجموع 11 نفر برگزیده این جشنواره چهار نفر جزء دانشمندان یک درصد برتر ISI بین‌المللی هستند.

به گزارش وب‌دا، دکتر سیدحسن هاشمی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که صبح امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: حوزه پزشکی در کشور با 12 درصد بودجه پژوهشی توانسته است 35 درصد علم را تولید کند.

وی تصریح کرد: 40 نفر از دانشمندان ایرانی که جزء یک درصد دانشمندان برتر دنیا در ایران هستند و در گروه پزشکی فعالیت می کنند که امید داریم با شرایطی که مهیا خواهیم کرد تا پایان برنامه ششم توسعه این تعداد را به 200 نفر افزایش دهیم.

دکتر هاشمی وجود دانشمندان برتر دنیا در ایران را افتخارآمیز دانست و گفت: امیدوارم افراد مختلف قدر شرایط موجود را بدانند و وجود 540 نفر با H ایندکس 15 به بالا شرایط ارزشمندی را برای کشور ایجاد کرده به گونه‌ای که در مقایسه با کشورهای منطقه‌ این تعداد دانشمند در رژیم غاصب صهیونیستی 80 نفر است. بنابراین امیدواریم سیاستگذاران کشور در اسناد بالا دستی نیز به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به سرانجام رسیدن برجام و تلاش‌های رئیس جمهور، دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده و همچنین حمایت‌های دلسوزانه و ویژه‌ مقام معظم رهبری اظهار داشت: در دوره‌ای که کشور در تحریم بود خزانه‌داری آمریکا به ناشران معتبر اعلام کرده بود که از نشر تحقیقات و کشفیات دانشمندان ایرانی جلوگیری کنند.

دکتر هاشمی با بیان این که در دوران تحریم مشکلات بسیار زیادی برای ویزای دانشمندان وجود داشت، افزود: این مشکلات باعث شده بود تا حضور دانشمندان ایرانی در مجامع بین‌المللی کاهش یابد که اثرات زیادی در حوزه سلامت به ویژه ورود مواد اولیه مرغوب، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای محققان و پژوهشگاه‌ها، تچهیزات پزشکی پیشرفته و سموم و کود کشاورزی که در غذای مردم نقش جدی دارند، نیز مشکلاتی را به وجود آورده بود.

وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از لغو تحریم‌ها از روز گذشته، گفت: امیدواریم تا در فرصت جدید به وجود آمده شاهد خلاقیت‌های بیشتری از سوی دانشگاهیان باشیم.

دکتر هاشمی افزود: از به سرانجام رسیدن برجام بسیار خوشحالم. اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی نیز دارم چرا که نگهداشتن بهروزی‌ها و موفقیت‌ها از به دست آوردن آن همراه با دشواری بوده و لازم است که از دستاوردهای مهم برجام مراقبت شود.

دکتر هاشمی با بیان این که در حال حاضر همه‌ نگاه‌ها متوجه برجام 2 است، ادامه داد: دانشگاهیان در دیپلماسی خود با دانش و مهارتی که در حد کشورهای قدرتمند بود، در مذاکرات دشوار و پیچیده با قدرت های بزرگ دنیا حضور پیدا کردند و  توانستند از این نبرد بزرگ سربلند بیرون آیند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برجام 2 یعنی حفظ دستاوردهای مرحله اول که وابسته به روحانیت و فقها است. آنها می توانند زمینه‌ همدلی، همگرایی و وحدت ملی را تعریف کنند و همواره به کاهش شکاف و تحکیم ملی بین گروه‌های مختلف که می‌تواند باعث تحول در اقتصاد، امیدواری مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش اشتغال در کشور شود، توجه کنند. 

دکتر هاشمی با اشاره به نزدیک بودن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آن را موهبت و معجزه‌ای الهی خواند و افزود: امیدواریم با توجه به آرزوها و آرمان‌های امام راحل و شهدا، افرادی که  نقش موثری در فرصت پسابرجام دارند نیز به پیشرفت کشور و کاهش مشکلات مردم کمک کنند.

گفتنی است در این مراسم، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر ملک زاده معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت، دکتر جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از مدیران و مسوولین حضور داشتند.
۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۵۲
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir