اخبار

گامی به سوی ساخت پماد ضدعفونی کننده زخم‌ها بعد از جراحی

گامی به سوی ساخت پماد ضدعفونی کننده زخم‌ها بعد از جراحی
یک گروه تحقیقاتی از انگلستان روی ساخت پمادی حاوی نانوذرات برای مقابله با عفونت‌های بعد از جراحی کار می‌کنند. آنها قصد دارند فرمولاسیونی از نانوذرات دارویی با قابلیت عبور از منافذ پوست و رسیدن به زخم‌های داخلی بعد از جراحی ارائه کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری بخش فناوری های همگرا(Enbics)؛ عفونت زخم‌ها بعد از جراحی، یکی از مشکلات رایج در فرآیند درمان است که هر ساله موجب مرگ بیماران زیادی می‌شود. اخیرا محققان دانشگاه هودرسفیلد درصدد رفع این مشکل برآمدند. آنها از نانوذرات برای حفاظت از زخم‌ها استفاده کردند. این روش نسبت به روش‌های موجود اثربخشی بیشتری دارد چراکه نانوذرات به قدری کوچک هستند که به راحتی از میان منافذ پوست وارد بدن می‌‌شوند و به راحتی می‌توانند بخش‌های آسیب دیده در حین جراحی را تحت تاثیر قرار دهند.

باربارا کونوی از مدیران بخش داروسازی این دانشگاه با کمک همکارانش موفق به ارائه این نانوذرات شدند. خالد الجمال کار روی این پروژه را با دریافت حمایت مالی دولت انگلستان آغاز کرد و با کمک کونوی این پروژه کلید خورد.
هر ساله افراد زیادی در انگلستان به دلیل عفونت بعد از جراحی جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع انگیزه اصلی محققان این پروژه بود. معمولا بعد از جراحی باید به بیمار، داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز کرد. این گروه درصدد استفاده از نانوذرات دارویی به جای ذرات درشت رایج برآمدند.
کونوی چندین سال است که روی روش‌های بهبود رهاسازی داروهای آنتی‌بیوتیک برای کاهش عفونت‌های جراحی کار می‌کند. او اخیرا به دنبال فرمولاسیون نانومقیاس داروها بوده تا آنها را به صورت سیال، ژل و حتی پماد روی زخم استفاده کند.
خالد الجمال تحقیقات خود را روی اثبات عملی اثربخشی این سیستم دارویی ادامه خواهد داد. الجمال که اصالتی سوریه‌ای دارد از جمله دانشجویانی است که کار خود را تحت حمایت برنامه DTA آغاز کرده است. الجمال کارشناسی ارشد خود را در رشته فناوری داروسازی در انگلستان به اتمام رسانده و در حال حاضر با همکاری شرکت لینا نانوسیوتیک در حال انجام این پروژه به عنوان تز دکتری خود است. هدف او اتمام این پروژه تحت نظارت کونوی است تا از نتایج این کار، مصدومان و بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند استفاده کنند.

۱۵ دی ۱۳۹۴ ۰۸:۲۹
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir