اخبار

راه اندازی تخت های ویژه در 94 شهر کشور در یک ماه آینده بویژه در مناطق محروم/ طرح تحول سلامت با قوت ادامه دارد

راه اندازی تخت های ویژه در 94 شهر کشور در یک ماه آینده بویژه در مناطق محروم/ طرح تحول سلامت با قوت ادامه دارد
دکتر حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مراجعات سرپایی و بستری بیماران تنفسی با توجه به آلودگی هوا، نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است و شرایط تحت کنترل است.

به گزارش وبدا؛ دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در اولین نشست خبری خود که امروز با حضور اصحاب رسانه در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمار بیماران تنفسی در روزهای اخیر با توجه به آلودگی هوا، ضمن بیان این مطلب گفت: البته مراجعات کسانی که بیماری های تنفسی دارند و تحملشان نسبت به آلاینده ها کمتر است، به مطب ها و درمانگاه ها نسبت به یک ماه قبل افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد موضوع تجمیع بیمه ها نیز با اشاره به جلسه هفته گذشته ریاست جمهوری گفت: در این جلسه تدابیر و تصمیم گیری هایی اتخاذ شد و کار از طرف دولت و مراکز تصمیم گیر، در حال انجام است.
دکتر حریرچی افزود: تجمیع بیمه ها دارای دو بعد؛ یکی " سازماندهی و عملیات" است که مورد نظر مالی می باشد و دیگری "منابع" بیمه هاست که مربوط به درمان است که منحصرا" در امور درمانی هزینه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کمبود تخت های ویژه، گفت: وزارت بهداشت برنامه وسیعی برای رفع مشکلات مربوط به تخت های ویژه شروع کرده است و تا یک ماه آینده خبر خوشی در خصوص افزایش انواع تخت های آی سی یو، سی سی یو، ان آی سی یو و دیگر تخت های ویژه خواهیم داد.

دکتر حریرچی گفت: در بیش از 94 شهر کشور تخت ها را افتتاح خواهیم کرد و البته این برنامه ریزی ها از یکسال گذشته انجام شده است و بیشتر تخت های ویژ] در مناطق محروم افتتاح خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین، موضوع استفاده بهینه از تخت های موجود را مورد اشاره قرار داد و گفت: درصدی از تخت های آی سی یو در کشور مانند سایر کشورها در جایی استفاده می شود که فایده ای ندارد و به عنوان مثال فرانسه اعلام کرده است که 24.5 درصد از کل هزینه های بهداشت و درمان آنها صرف یکماه اخر عمر افراد و در واقع در تخت های ویژه صرف می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص موضوع بیمار کارتن خوابی که از یکی از بیمارستان های تهران فرار کرده بود، گفت: کلیه مراکز درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات درمانی به تمامی قشرهای جامعه هستند و کارتن خواب ها هم از همین مردم هستند و وزارت بهداشت خود را مکلف میداند که به آنها در صورت مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی خدمات درمانی ارائه دهد.

وی با اشاره به این که ورود بیماران به بیمارستان یا از طریق همراه بیمار، خود بیمار و یا ارگان خاصی صورت می گیرد، افزود: چنانچه بیماری بیمه نباشد طی پروسه ای بیمه می شود و در بخش بستری مشکلی وجود ندارد، اما در بخش ترخیص ممکن است اشکالاتی ایجاد شود چرا که بیمار یا باید تحویل خانواده خود داده شود و یا این که بیمار کارتن خواب باید تحویل قانون داده شود.

وی افزود: هزینه های درمانی این بیمار کارتن خواب 540 هزار تومان شده بود که علی رغم کمبود تخت، در بیمارستان بستری شد اما به دلیل این که خود بیمار تمایلی به تحویل به سازمان بهزیستی نداشته است فرار می کند.

به گفته دکتر حریرچی، اختلاف نظر بین کارشناس و کارمند برای انتقال بیمار به یک ارگان  و سازمان در این اتفاق دخیل بوده است و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در پذیرش بیمارستان مشکلی ندارند.

ثبت روزانه 1600 پرونده نزاع در پزشکی قانونی

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص موضوع درگیری میان کادر درمان و بیماران که اخیرا" مطرح شده است، گفت: در حال حاضر براساس آمارهای پزشکی قانونی روزانه 1600 پرونده نزاع و درگیری ثبت می شود، بنابر این به منظور کاهش درگیری میان مردم لازم است فرهنگ سازی از سوی سازمان های ذیربط صورت گیرد.

دکتر حریرچی با اشاره به فشار کاری زیاد و پراسترس در محیط های درمانی، آن هم به دلیل کمبود نیروی درمانی، افزود:در حال حاضر پزشکان متخصص 1.7 برابر تمام وقت و پزشکان عمومی 1.3 برابر تمام وقتی و پرستاران 1.5 برابر تمام وقتی فعالیت می کنند که همین امر موجب خستگی آنها و درنهایت تنش و استرس می شود.

ضرورت ارائه آموزش های لازم به پزشکان و پرستاران برای مدیریت کردن استرس ها

وی بر ضرورت ارائه آموزش های لازم به پرستار و پزشک و مردم به منظور مدیریت صحیح بر استرس تاکید کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا حمایتی از سوی وزارت بهداشت برای معتادانی که از سطح شهر جمع آوری می شوند دارد یا خیر، گفت: تدابیر و برنامه ریزی های اخیر نیروی انتظامی و شهرداری با برخوردهای گذشته متفاوت بوده و راهکارهای مناسبی برای این موضوع وجود دارد.

وی بر لزوم ایجاد زمینه ای مناسب برای عدم برگشت معتادان بسوی اعتیاد تاکید کرد و افزود: لازم است اقداماتی صورت گیرد تا معتادین در حین ترک با آسیب کمتری مواجه شوند و باید زمینه های اشتغال را برای آنها فراهم کنیم.

بدهی 8 هزار میلیارد تومانی بیمه ها به وزارت بهداشت

دکتر حریرچی در خصوص مطالبات بیمارستان ها از بیمه ها گفت: در حال حاضر بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت حدود 8 هزار میلیارد تومان است که به بیش از 4500 میلیارد تومان مطالبات بیمارستانی رسیدگی شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این که هدف وزارت بهداشت کاهش پرداختی از جیب مردم است، گفت:این هدف وزارت بهداشت به همراه کلیه برنامه های طرح تحول سلامت که تا کنون اجرا شده است به قوت خود ادامه خواهد یافت و تنها برای برنامه های جدید طرح تحول سلامت و براساس امکانات مالی این وزارتخانه، وارد عمل می شویم.

دکتر حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم همکاری بیمه های تکمیلی با بخش خصوصی، گفت: بعد از اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت، بیمارستان های خصوصی همکاری های خوبی داشتند.

وی افزود: 80 درصد درآمد بیمارستان های خصوصی از بیمه های تکمیلی است و با توجه به تاکید وزیر اقتصاد، بیمه ها باید بدهی های خود به این بیمارستان ها را نیز پرداخت کنند.

امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی بوفه های مدارس

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در خصوص ساماندهی بوفه های مدارس، گفت: عدم تغییر در سبک تغذیه ای و شیوه زندگی در کودکان باعث می شود در بزرگسالی دچار دیابت، فشار خون و چاقی شوند بنابر این لازم است از همان مدارس، پیشگیری های لازم صورت گیرد که خوشبختانه طی تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم ساماندهی بوفه های مدارس صورت گرفت.
به گفته وی، بر اساس این تفاهم نامه از همه مراکز دارای مجوز بوفه بازدید انجام شده است.
میانگین دریافتی پزشکان متخصص تمام وقت در بخش دولتی 12 میلیون و 500 هزار تومان

دکتر حریرچی در خصوص سوالی مبنی بر این که در طرح تحول سلامت کدام دسته از کادر درمانی بیشترین دریافتی را دارند، تصریح کرد: از منابع طرح تحول سلامت، یک ریال هم برای کارانه پرداخت نشده است.
وی افزود: تلاش وزارت بهداشت برای عادلانه تر کردن درآمدهای کادر درمانی بوده است و حتی برای گروه هایی بادرآمد بالا سقف گذاشته و آنها را کاهش داده ایم  و این روند موجب شد تا درآمدها به سمت عادلانه تر شدن پیش رود.

به گفته وی، در سال 93 میانگین دریافتی پزشکان متخصص تمام وقت در بخش دولتی 12 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
دکتر حریرچی همچنین، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا وزارت بهداشت از مطالبات خود از بیمه ها دست برداشته است و به دلیل تهدیدات به نحوی عقب نشینی کرده است؟، گفت: برخی از جلسات میان وزارت رفاه و بهداشت منعکس نشده است و ما هیچ گونه تهدیدی نشدیم و حتی اقدامات خوبی از سوی وزارت رفاه و بیمه ها صورت گرفت که ممکن است طی چند ماه اخیر سازمان تامین اجتماعی حدود هزار میلیارد تومان از مطالبات را به ما بدهد.

طرح تحول سلامت با قوت ادامه دارد
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت با توجه به حمایت شخص رییس جمهور به قوت خود ادامه دارد.

دکتر حریرچی در مورد اعتبارات وزارت بهداشت، گفت: منابعی که مستقیم در اختیار ماست شامل اعتبارات مربوط به پزشک خانواده، هدفمندی یارانه هاو  بودجه های جاری وزارت بهداشت است.
انجام کلیه اقدامات درمانی برای مصدوم حادثه میدان فاطمی توسط تیم درمانی بیمارستان سجاد

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه، در خصوص حادثه اخیر در میدان فاطمی، گفت: کلیه اقدامات درمانی برای مصدوم حادثه میدان فاطمی توسط تیم درمانی بیمارستان سجاد انجام شده است.

به گفته وی، اقدامات درمانی از سوی این بیمارستان به موقع بوده چرا که هم سرپرستار و حتی رییس بیمارستان به منظور رسیدگی به حال مصدوم خود را به محل حادثه رسانده، اما متاسفانه شدت جراحات و خونریزی زیاد مصدوم باعث فوت وی می شود.

دکتر حریرچی در ادامه گفت: در مجموع وظیفه وزارت بهداشت نظارت بر استانداردها و روندها است.

وی در مورد رسیدگی به تخلفات پزشکان در بخش بستری و سرپایی گفت: در بخش سرپایی وزارت بهداشت ادعایی مبنی بر انجام اقدامات بزرگ ندارد و نظارت و دادن مجوز با وزارت بهداشت است اما چنانچه پزشکی در مطب خود تخلفی انجام دهد، وظیفه نظام پزشکی است که به این تخلف رسیدگی کند.

دکتر حریرچی تاکید کرد: وزارت بهداشت خدمات درمانی با تعرفه مناسب را فراهم می کند و در مورد خدمات بستری به گزارشات رسیدگی و برخورد می کنیم.

وی افزود: درصد افزایش میزان ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی نسبت به سال گذشته کمتر از 10 درصد است و لازم است تقاضاهای القایی را کنترل کنیم.

بیماری آنفلوآنزا درکشور تحت کنترل است و جای نگرانی نیست

سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص سوالی مبنی بر آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزا و آمار ابتلا به این بیماری در کشور، گفت: بیماری آنفلوآنزا بیماری شایعی است که در همه کشورها حتی در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد و در حال حاضر شرایط کشور در مورد این بیماری ثابت بوده و جای نگرانی نیست.

دکتر حریرچی تصریح کرد: نباید در مورد بیماری آنفلوآنزا، در جامعه استرس بی مورد وارد کنیم چرا که تزریق استرس به جامعه، فشار بیشتری را نسبت به بیماری به مردم وارد می کند.

دکتر حریرچی در پایان خاطر نشان کرد: وضعیت بیماری آنفلوآنزا در تهران نیز در شرایط عادی قرار دارد.
۲ دی ۱۳۹۴ ۰۸:۲۱
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir