اخبار

ایران از لحاظ سیاست‌گذاری و اسناد سیاستی عقب‌تر از سایر کشورها نیست

ایران از لحاظ سیاست‌گذاری و اسناد سیاستی عقب‌تر از سایر کشورها نیست
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با بررسی دقیق گزارش نمایندگان سایر کشورهای شرکت‌کننده در این کارگاه مشخص بود ایران از لحاظ سیاست‌گذاری و اسناد سیاستی اگر سرآمدتر از سایرین نباشد، به طور حتم عقب‌تر نیست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسام زندحسامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره دستاوردهای شرکت در " کارگاه بین المللی سیاست های فناوری و نوآوری" که ماه گذشته در چین برگزار شد، بیان کرد: این کارگاه هر سال توسط یونسکو، به نمایندگی یکی از کشورهای در حال توسعه با هدف ظرفیت‌سازی علمی، عملیاتی و سیاست گذاری برگزار می‌شود که طی آن کشورهای در حال توسعه، با ظرفیت‌های علمی، فناوری و نوآوری و دستاوردهای کشورها و زمینه‌های همکاری و توسعه آشنا می‌شوند.
وی افزود: این کارگاه با حضور نمایندگان سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا (کشورهای مالزی، کوبا، پاناما، آرژانتین، غنا و اتیوپی) و به میزبانی چین از 17 اکتبر لغایت 7 نوامبر برگزار شد.
زندحسامی درباره برنامه‌های این کارگاه گفت: حضور فعال در کارگاه‌های تخصصی، و بازدید از پارک‌های علم و فناوری، موزه‌ها و مراکز علمی از برنامه‌های این کارگاه بود، در مدت برگزاری این کارگاه در بیش از 40 کارگاه با موضوعاتی همچون سیاست گذاری علم و فناری، آینده پژوهی و مطالعات جامع سیستم نوآوری ملی شرکت کردیم.
زندحسامی تصریح کرد: در پایان این کارگاه هر یک از کشورها درباره سیاست‎ها و جایگاه خود در حوزه علم و فناوری گزارش‌هایی را ارائه دادند. به عنوان نماینده ایران به دلیل ایجاد تحکیم روابط بین ایران و سایر کشورها و ارائه تصویر شفاف‌تر از وضعیت و موقعیت علم، فناوری و نوآوری در گزارش خود از ساختار سیاست گذاری و تصمیم گیری علم و فناوری ایران، پتانسیل‌های موجود در آن، رخدادهای حوزه علم در دوره های مختلف تاریخی، تاریخچه برنامه توسعه ایران و منابع اقتصادی نیز علاوه بر جایگاه کشور در حوزه علم و فناوری توضیحاتی را ارئه دادیم.
وی بیان کرد: سوالی که بعد از ارائه گزارش برای نمایندگان بیشتر کشورها به ویژه نمایندگان یونسکو وجود داشت این بود که متولی علم و فناوری در کشور ما چه نهادی است؟ زیرا در تمامی این کشورها یک نهاد مشخص متولی حوزه علم و فناوری است و حتی نمایندگان کشور چین اذعان داشتند که همین مسئله عامل موفقیت آنها است.
زندحسامی اظهار کرد: در مقایسه با دستاوردها و مستندات 8 کشور درگیر در کارگاه، ایران از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و در سال‌های اخیر هم‌راستا با تحولات جهانی از نظر علمی و فناوری پیشرفت‌های بسیاری کرده اما نتایج عملیاتی آن به دقت گزارش نشده و یکپارچگی لازم بین اسناد وجود ندارد بنابراین در کشور باید بر مستندسازی و تکمیل بانک اطلاعاتی کار کنیم، زیرا این عدم ارائه اطلاعات باعث ایجاد تصویر نادرست از ایران می‌شود.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با بررسی دقیق گزارش نمایندگان سایر کشورهای شرکت‌کننده در این کارگاه مشخص بود ایران از لحاظ سیاست‌گذاری و اسناد سیاستی اگر سرآمد تر از سایرین نباشد، به طور حتم عقب‌تر نیست.
وی در پایان اظهار کرد: با مقایسه چالش‎ها و معضلات بیان شده در کارگاه به سادگی می‌توان دریافت مشکلات و چالش‌های غالب کشورهای در حال توسعه مشترک بوده و دغدغه های مشابهی وجود دارد. دستاوردهای این کارگاه که حاصل تعامل کارشناسی و نه سیاسی بود نتایج قابل توجهی را در بر داشت. از این‌رو شرکت ایران در کارگاه‌هایی همانند این موجبات ارتباط و تعامل با سایر کشورها را فراهم می‌کند.
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۲۳
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir