اخبار

«شکل‌گیری بازار» نخستین گام در رونق یک صنعت است

«شکل‌گیری بازار» نخستین گام در رونق یک صنعت است
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نخستین کارگروه پارک‌ها و اسباب بازی‌های آموزشی گفت: نخستین گام در رونق یک صنعت این است که بازار شکل بگیرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در این نشست گفت: مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد. ما هنوز صنعت اسباب‌بازی نداریم. در این میان فشار تولید کننده و عرضه، باعث بازارسازی و تقاضا می‌شود. اولین گام در رونق یک صنعت این است که بازار شکل بگیرد. یکی از امکاناتی که در معاونت علمی وجود دارد ابزار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و بایستی در جهت شکل‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان (تولیدکننده یا صاحب ایده) در این حوزه تلاش کرد.
وی در ادامه بیان کرد: شرکت‌ها می‌توانند از امکانات و معافیت‌های خاص شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.
سجادی نیری با اشاره به متن اقدام شماره 11 راهبرد ملی شماره 2، سند راهبردی کشور در امور نخبگان افزود: هر کدام از نهادهایی که به جلسه دعوت شده‌اند امکاناتی دارند؛ بنیاد ملی نخبگان از جایگاه قانونی در این حوزه برخوردار است، معاونت علمی و فناوری امکان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداخت تسهیلات محدود به شرکت‌ها را دارد، شهرداری دغدغه فرهنگی و امکانات و فضای مناسب در اختیار دارد و شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز نهادی است قانونی برای نظارت، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در این حوزه.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی همچنین به این موضوع که طرحی در جهت آموزش کودکان و استعدادیابی به شهرداری منطقه یک ارائه شده است اشاره کرد و افزود: فضا را شهرداری در اختیار می‌گذارد، معاونت علمی وظیفه تجهیز ساختمان را به عهده می‌گیرد و دانشگاه شریف هم از لحاظ مسائل علمی و آموزشی همکاری می‌کند.

در ادامه میثم جعفری اسکندری نماینده بنیاد ملی نخبگان در کارگروه مزبور، با ارائه گزارشی از سند راهبردی کشور در امور نخبگان افزود: این سند مهرماه 1391 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و در کل 5 راهبرد کلان، 12 راهبرد ملی و 70 اقدام دارد. وی تاکید کرد آیین‌نامه‌ها تغییر پیدا کرده و بر اساس فعالیت شکل گرفته است. به همین منظور 15 اقدام به دستگاه‌های متولی جهت اجرا ابلاغ شده است. یکی از اقدامات مهم، طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است که با برخی اقدام‌ها از جمله فعالیت‌های برون مدرسه‌ای و پارک‌های آموزشی تناسب دارد.
همچنین ابوالفضل رفیع نماینده شهرداری تهران، در کارگروه اسباب بازی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، به بیان سخنانی در این خصوص پرداخت و گفت: رویکرد علمی و جهادی در شهرداری مورد تاکید است. وی با بیان این که در برنامه 5 ساله شهرداری تهران 250 بند به مسائل مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد، عنوان کرد، مسائل اجتماعی و فرهنگی در برنامه 5 ساله بسیار اهمیت دارد. ایجاد پارک‌های دانش و طبیعت از جمله این برنامه‌هاست. وی همچنین درخصوص نحوه همکاری در کارگروه اسباب بازی افزود چنانچه مصادیق همکاری مشخص شود شهرداری تمایل بسیاری به همکاری در این حوزه دارد.
در ادامه محمدحسین فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی خلاصه‌ای از برنامه‌های برگزار شده و برنامه‌های آتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه اسباب‌بازی اسباب بازی ارائه کرد.
حازم فری­پور طراح و مبتکر حوزه اسباب‌بازی نیز در این نشست به بیان سخنانی در خصوص تشکیل کارگروه اسباب‌بازی پرداخت و گفت  در حال حاضر حدود 3000 پارک علمی در دنیا وجود دارد. حدود 750 پارک عضو انجمن ASTC هستند و از این تعداد 427 پارک در امریکا است. وجود این پارک‌ها در شناسایی نخبگان مؤثر است و ترویج علم را به صورت همگانی بر عهده دارد.
به گفته وی، خروجی‌های ارائه‌شده پارک‌های علمی فناوری، موزه‌های علوم و پارک‌های آموزشی بایستی به‌گونه‌ای باشد که آموزش و پرورش را متقاضی خدمات خود نماید. به عنوان مثال در انگلستان موزه‌های علوم و پارک‌های علمی سهمیه مدارس دارند و مدارس نیز موظف‌اند بخشی از کلاس‌های خود را در موزه‌ها برگزار کنند.

کارگروه اسباب‌بازی اقدام شماره 11 راهبرد ملی شماره 2 سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تاکید بر موضوع «هدایت صاحبان استعدادهای برتر با استفاده از توانمندی‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی سند راهبردی کشور در امور نخبگان با موضوع ایجاد و گسترش پارک‌های آموزشی و تقویت و ساماندهی فرآیند طراحی، تولید و توزیع وسایل بازی کودکان به منظور پرورش خلاقیت و مهارت حل مسئله در کودکان با تکیه بر فرهنگ اسلامی- ایرانی و رعایت استانداردهای سلامت و ایمنی» و با محوریت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با عضویت نمایندگانی از بنیاد ملی نخبگان، شهرداری تهران، شورای نظارت بر اسباب‌بازی و نمایندگان بخش خصوصی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده است.
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۲۱
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir