اخبار

جنگل‌های بلوط با کمک روش‌های تکثیری نوین کشت بافتی زیست فناوری احیا می‌شوند

جنگل‌های بلوط با کمک روش‌های تکثیری نوین کشت بافتی زیست فناوری احیا می‌شوند
رییس کمیته حفظ جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: جنگل‌های بلوط کشور با استفاده از روش‌های تکثیری نوین کشت بافتی زیست فناوری احیا خواهند شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر احمد اسماعیلی، رئیس کمیته حفظ جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: جنگل‌های بلوط کشور به روش تکثیری نوین کشت بافتی زیست فناوری مانند ریز ازدیادی، بذر مصنوعی و غیره احیا شده و توسعه می‌یابند.
وی افزود: یکی از اولویت‌های کمیته حفظ جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی، بررسی عوامل مؤثر در بحران زوال و خشکیدگی بلوط(تنشهای زنده و غیرزنده) است که با استفاده از روش‌های ملکولی زیست‌فناوری و عوامل کمک‌کننده به رفع معضل مذکور از قبیل عوامل تقویت کننده و غیره به احیای آنها کمک می‌کنیم.
به گفته اسماعیلی، دیگر اولویت این کمیته صنایع تبدیلی بلوط با هدف حفاظت از جنگل‌ها و جنبه‌های بهره‌برداری‌های پایدار از قبیل تولید متابولیت‌های ثانویه دارویی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری است.
وی تصریح کرد: حفظ و ارزیابی ذخایر ژنتیکی و ایجاد بانک ژنی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری و بررسی جنبه‌های کنترل بیولوژیکی آفات قارچ، حشره و غیره بلوط نیز به صورت جدی در کمیته پیگیری می‌شود.
رییس کمیته حفظ جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، بررسی بیولوژیکی و تاکسونومی عوامل میکروبی شامل قارچ‌های همزیست و یا بیماری‌زای ریز و سفر بلوط با استفاده از روش‌های استاندارد با تأکید بر ملکولی زیست فناوری و مطالعات کاربردی پایه بلوط از قبیل آنالیز جمعیت و بررسی تنوع ژنتیکی به وسیله روش‌های ژنومیکس و پروتئومیکس نیز در کمیته مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: برخی از این اولویت‌های ذکر شده عملیاتی شده و برخی هنوز در مرحله مطالعاتی است که تلاش می‌کنیم همه این موارد را به زودی اجرایی کنیم تا از این طریق از نابودی جنگل‌های ارزشمند بلوط و دیگر منابع طبیعی پیشگیری کنیم.
۹ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۱۶
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir