اخبار

صدای سکته مغزی را بشنویم

صدای سکته مغزی را بشنویم
دو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان علایم سکته حاد مغزی(استروک)و توصیه های لازم در خصوص این بیماری، بروز اختلال در تکلم را از جمله مواردی عنوان کردند که باید جدی گرفته شود

به گزارش وبدا؛ دکتر "عبدالحمید شریعت" می گوید: اصطلاح سکته مغزی وقتی به کار می رود که یک لخته در مسیر رگ مغز قرار گرفته یا یکی از رگ های مغز دچار پارگی شده و خونرسانی به قسمتی از مغز، قطع شده باشد.

این متخصص نورولوژی با تاکید بر سرعت کمک رسانی به فرد در این شرایط، برای پیشگیری از عارضه های بعدی، از آمار ابتلا به سکته معزی که سومین علت مرگ و نخستین تا دومین عامل معلولیت در جهان را به خود اختصاص داده، خبر می دهد.

وی که هزینه و آسیب های روحی این بیماری را صدمه ای به پیکره خانواده می داند، ادامه می دهد:شایع ترین نشانه های بروز سکته مغزی، ضعف یا بی حسی یک طرف بدن یا یک طرف صورت، بی حسی یک طرف اندام، تاری دید و سرگیجه که البته گاهی با استفراغ همراه است، هستند.

غذای ناسالم را از سفره ها حذف کنیم

دکتر شریعت سه عامل مهم غذای ناسالم، مصرف تنباکو و کم تحرکی را دارای تاثیر مستقیم بر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و فشارخون، افزایش چربی خون، مشکلات عروقی و در نهایت ایجاد سکته مغزی و سکته قلبی دانسته و می گوید: بهتر است اطلاعات و آگاهی مردم در رابطه با این علت ها، ارتقاء داده شود.

دیگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این خصوص، می گوید: بر این اساس، چنانچه بیمار دچار اختلال در کلام، اختلال در بالا بردن بازوها و ضعف در دست و پا، تغییر در تقارن صورت و یا احساس بی حسی در نیمی از صورت شده باشد، لازم است بی درنگ برای ارایه خدمات درمانی به او اقدام شود.

دکتر  افشین برهان حقیقی، مهمترین علت های ایجاد سکته حاد مغزی (استروک) را پرفشاری خون، قندخون بالا، بالا بودن چربی های مضر در خون، بی تحرکی، بیماری های قلبی و در صدر آن بی نظمی های ضربان قلب و بیماری های دریچه ای قلب است که می توانند باعث تشکیل لخته در عروق و سکته مغزی یا سکته قلبی شوند، عنوان کرد.

وی با دسته بندی تنگی عروق به دو گروه، تنگی عروق داخل جمجمه ای و تنگی عروق خارج جمجمه ای که عامل بسیاری از سکته های مغزی در کشورمان هستند، ادامه می دهد: شایع ترین نوع سکته مغزی، سکته خونریزی دهنده است که در اثر پرفشاری خون، آنوریسم ها و ناهنجاری های عروق مغزی بروز می یابد.

تاثیر غیرمستقیم استرس در بروز سکته مغزی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روان گردان ها، مواد مخدر، به ویژه نمونه های جدید و  دوپینگ های ورزشی را باعث تنگی عروق و خونریزی های مغزی می داند و می افزاید: استرس به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد سکته می شود؛ به این صورت که استرس تعادل قند و فشارخون را برهم زده و با افزایش این دو مورد و تاثیر بر سایر علت ها، می تواند تشدید کننده خطر ابتلا به سکته مغزی باشد، اما به تنهایی و به عنوان یک علت، هنوز مطالعه مستندی موجود نیست.

دکتر "برهان حقیقی" که استرس زیاد را باعث گرایش به مصرف دخانیات و یا مواد مخدر و ابتلا به سکته مغزی  می داند، نسبت به تـاثیر مصرف طولانی مدت و مقدار بالای الکل که با مکانیسم واسطه ای می تواند باعث سکته مغزی شود، هشدار می دهد.

ایرانیان 10 سال جوانتر از دنیا اسیر سکته مغزی

این پزشک متخصص نورولوژی با اشاره به ابتلای ایرانیان به سکته مغزی، 10 سال زودتر از سن ابتلای جهانی، آن را هشداری مهم می داند که باید با توجه عمومی به مهار قند و فشارخون، جدی گرفته شود.

وی می گوید: عده ای فکر می کنند قندخون با مصرف دارو خوب می شود و  پس از مدتی مصرف دارو، با تصور بهبودی، روند مصرف را قطع می کنند، در صورتی که بیماری قند و فشارخون با دارو درمان نمی شود، بلکه تنها مهار می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: برخی مردم بیماری قند را خطرناک تر می دانند و به پرفشاری خون توجه لازم را ندارند، در حالی که عوارض پرفشاری خون بسیار بالاتر و شدیدتر از بیماری قند است و باید روش های پیشگیری از سکته آموزش داده شود.

زمان طلایی کمک به بیماران سکته مغزی را از دست ندهیم

دکتر "برهان حقیقی" ادامه می دهد: لازم است همگی بدانیم که بیمار مبتلا در نخستین فرصت لازم که بیشترین میزان آن چهار یا پنج  ساعت پس از آغاز نشانه ها است، به کمک اورژانس 115 به بیمارستان و مراکز درمانی مجهز انتقال داده شوند؛ چرا که در این بازه زمانی، اثربخشی داروهای حل کننده لخته بسیار بالا بوده و از ایجاد معلولیت ها و عوارض سکته می کاهد.

عضو هیات علمی دانشگاه، نخست پیشگیری، دوم مراجعه سریع و در گام آخر هم فیزیوتراپی، مراقبت های پوست، آموزش های تغییر وضعیت در تخت و دیگر موارد لازم بازتوانی را در صورت ایجاد معلولیت در زمینه سکته های مغزی ضروری می داند.

بر اساس نظر این متخصصان، فیزیوتراپی و راه افتادن بیمار  بسیار اهمیت داشته و هرچه زمان برگشت به زندگی و کار روزمره، کمتر باشد، عوارض ایجاد شده در بیمار کاهی می یابد؛ بازگشت سریعتر فرد به زندگی عادی هم باعث کاهش صدمات روحی، اقتصادی و جسمی به خانواده می شود.

این دو استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فیزیوتراپی را مرحله ای از درمان می دانند که بازگشت فرد به شرایط زندگی و کاری عادی را تسهیل می کندو معتقد هستند: توانبخشی بازگشت بیمار به جامعه با شرایط و توانایی های عادی و قبلی است.

دکتر "برهان حقیقی" اطلاع رسانی به مردم در مورد نشانه های ابتدایی ایجاد شده و توجه به انتقال بیمار در ساعت های نخستین بروز علائم که همان زمان طلایی چهار تا پنج ساعت نخست پس از شروع علائم است را بسیار مهم می داند و تاکید می کند: انتقال بیمار به مرکز مجهز در این مدت، باعث می شود تنها با تزریق داروی وریدی حل کننده لخته، مشکل فرد برطرف شود و از ایجاد عوارض جلوگیری شود، اما اگر پس از آن فرد به مرکز مجهز رسانده شود، تا 16 ساعت نخست، فرصت برای خروج لخته از مغز وجود دارد.

اورژانس؛ مطمین ترین راه انتقال بیماران سکته مغزی به بیمارستان

وی ضمن معرفی بیمارستان نمازی به عنوان فعال ترین مرکز و مجهزترین مرکز برای کمک به این بیماران، عقیده دارد که بهترین راه انتقال بیمار، به کمک امدادگران اورژانس 115 است و می گوید: از انتقال بیمار تا جای ممکن به صورت شخصی و از مصرف داروهـایـی که به صورت ناگهانی فشارخون را کاهش می دهند، در این شرایط خودداری شود، چرا که موقعیت بیمار را وخیم تر می کند

۷ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir