اخبار

تولید در غیاب تحقیق و پژوهش هیچ‌گاه به کسب دانش فنی پیشرفته منجر نخواهد شد

تولید در غیاب تحقیق و پژوهش هیچ‌گاه به کسب دانش فنی پیشرفته منجر نخواهد شد
صنعتگران در کشور به سمت تولیدات صنعتی در بخش نفت و گاز کشیده شدند و بر این امر واقف‌اند که تولید در غیاب تحقیق و پژوهش امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس سعید مهتدی مدبر عامل انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه نفت بیان کرد: تولید در غیاب تحقیق و پژوهش هیچگاه به کسب دانش فنی پیشرفته منجر نمی شود و به همین دلیل شرکت جذب متخصصان کارآمد داخلی و استفاده از مهندسی معکوس در کنار اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در صدد سرعت دادن به روند کسب دانش فنی تولید کمپرسور و توربین برآمد.
مهتدی با یادآوری اینکه مزایای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها بر هیچکس پوشیده نیست و حرکت به سمت واقعی سازی اقتصاد کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر بود خواستار هماهنگی همه بخش های صنعتی با دستگاههای دولتی برای دفع تبعات منفی احتمالی اجرای این طرح به تولید داخلی شد.
او شناسایی واحدهای اسیب پذیر از اجرای طرح و حرکت در مسیر پشتیبانی از آنها را ضروری خواند و با اشاره به بسته حمایتی صنایع و معادن اهمال در پرداخت به موقع تسهیلات پیش بینی شده در این بسته را جبران ناپذیر خواند و نظارت بر حسن اجرای این بسته را مهمترین مسئله ای دانست که باید مد نظر متولیان حمایتی از بخش صنعت و معدن باشد.

آزمایشگاههای مرجع بایست مستقل باشند
مهتدی با اشاره به فقدان آزمایشگاه مرجع، در حوزه نفت گفت:‌نه تنها در حوزه نفت بلکه در سایر صنایع فقدان آزمایشگاه های مرجع وجود دارد و بدون آزمایشگاه های مرجع نمی توان امیدوار بود که مسیر طی شده برای ایجاد دانش و یا توسعه آن، صحیح و قابل اعتماد هست. تایید نتایج و یا به اصطلاح Verification موضوعی است که در هر محفل علمی و تحقیقاتی مطرح می شود. وقتی شما کار جدیدی را عرضه می کنید و یا نتیجه گیری خلاف عرف سابق را مطرح می سازید اولین سوال اینست که چه کسی آنرا تایید می کند.

راضی نبودن به داشته های علمی موجود نزد نخبگان راهی به سوی خلق ایده های جدید  است
مهتدی با تاکید بر حمایت از ایده های نخبگان در کشور گفت: اصولا فعالیتهای نوآورانه در شرایط غیرمعمول شکل می گیرد و ایده های خلاقانه وقتی جرقه می زند که با محدودیتی روبرو هستیم. نگاهی به دوران جنگ تحمیلی و یا دوران تحریمها موید این نظریه است، اما برای دادن ایده های نو و یا فعالیتهای نوآورانه نباید در جنگ و یا تحریم بود. مگر می شود اینهمه رشد و توسعه فناوری در دنیا فقط محصول جنگ و تحریم باشد؟ آنچه که به توسعه فعالیتهای نوآورانه و خلق ایده های جدید می تواند منجر شود ایجاد و تقویت روحیه راضی نبودن به داشته های علمی موجود، نزد نخبگان علمی کشور و حمایت از ایده های آنهاست.
وی در ادامه افزود: بایست محیطی را فراهم آورد که روحیه نوآوری در آن شکل بگیرد و تقویت شود. بایست ابزار تحقیقاتی فراهم و نیازهای مادی محققین را تامین کرد تا ذهن آنها درگیر مسایل عادی و روزانه نشود. بایست این احساس را ایجاد کرد که آنهایی ارزش  بیشتری دارند که ایده های خلاقانه بیشتری دارند. باید شرایطی را فراهم آورد که آنهاییکه فعالیتهای نوآورانه بیشتری دارند بیشتر مورد حمایت قرارگرفته و حق استفاده بیشتری از تسهیلات قانونی دارند.
رهایی از انبوه شرکت­های دانش بنیان در گروی پرهیز از ارزیابی های مقطعی است
مدیر عامل شرکت  OTC در خصوص نحوه ارزیابی شرکت های دانش بنیان در صنعت نفت گفت:  ارزیابی و معیارهای ارزیابی شرکت های دانش بنیان­ همیشه کار سختی بوده و همیشه با تامین رضایت همگانی همراه نبوده است. اصولا یکی از اهداف ارزیابی ها اینست که اگر قرار باشد که در جهت حمایت از فعالیتهای نوآورانه و توسعه آن، مزیتی تعلق بگیرد، براساس معیار و ضوابط خاصی باشد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی همواره مترصد شناسایی این فرصتها و بهره برداری از آن هستند و این، کار ارزیابی و ارزیابان را مشکل می کند. چون همین افراد بهتر از بقیه اسناد و مدارک را برای اثبات حقانیت و صلاحیت خود برای بهره برداری از مزایای پیش بینی شده آماده و ارائه می کنند. که امیدوارم که با ارزیابی موشکافانه و دقیقی که توسط ستاد ارزیابی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت میگیرد قادر باشیم بر این مشکلات فائق آییم.

مهتدی  در ادامه افزود: بهترین روش مقابله با این شرایط، تداوم ارزیابی هاست. یعنی از ارزیابی های مقطعی بایست به شدت پرهیز کرد زیرا آن کسی که واقعا به فعالیتهای نوآورانه معتقد و متعهد است در کارش تداوم داشته و نیازی به صحنه سازی ندارد و برعکس آنکس صرفا برای استفاده از مزایای پیش بینی شده، صحنه سازی می کند نمی تواند بطور دائم آنرا حفظ کند، پس ضرورت دارد تا ترتیبی اتخاذ شود که ارزیابی ها مداومت داشته و از ابزار راستی آزمایی هم برخودار باشد. و اگر تخلفی هم مشاهده شد، بی هیچ مسامحه و ملاحظه ای برخورد شود تا اینگونه حرکتها رشد نکنند. بنظرم از این وضعیت هنوز خیلی فاصله داریم و متاسفانه شرکتهایی هستند که بدنبال نام دانش بنیان بودن برای استفاده از برخی تسهیلات و یا معافیتها هستند بی آنکه واقعا دانش بنیان باشند و قدمی در این راه بردارند.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به مشکلات مالیاتی و گمرکی در کشور بیان کرد: بقول ظریفی، کشور ما، مملکت جاده ابریشم است. یعنی اینکه ساختارهایش براساس معاملات و خرید و فروش شکل گرفته و تولید در آن جایی ندارد. ضوابط و قوانین موجود، همانقدر که علیه تولید هستند به نفع خرید و فروش کار می کنند.

۴ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۴۹
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir