اخبار

انتشار داده، برای نخستین بار در کشور

انتشار داده، برای نخستین بار در کشور
در دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی صورت می‌گیرد، یک سری داده واقعی برای نخستین بار منتشر می‌شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر احمد خلیلی، دبیر بخش داده‌کاوی دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد توضیح داد: در حوزه داده کاوی ما به دنبال این هستیم تا یک سری الگوها را از بین داده‌های بزرگ و کلان پیدا کنیم، تا زین پس محققین کشورمان بتوانند بر روی این داده‌ها کار کنند و نتایج به دست آمده در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گیرد.


وی با اشاره به این مسئله که این الگوها قبلاً برای ما  ناشناخته‌ای بوده است، گفت: وقتی ما می‌خواهیم تصمیم‏گیری و یا سیستم و کسب و کاری را تحلیل کنیم، این الگوها و این دادهای کشف شده از این روش می‌توان برای ما کارگشا باشد.

خلیلی به عنوان مثال به یک بانک اشاره کرد و گفت: یک بانک اگر بخواهد استراتژی‌ای را برای خود طراحی کند، در گام اول باید مشتری‌های خود را به لحاظ رفتاری بشناسد. در این راه، داده کاوی مشتری‌ها را دسته بندی می‌کند و به بانک می‌گوید شما چنین مشتریانی دارید.

وی اتفاق مهمی که در این راستا در فن آورد رخ می‌دهد را این مسئله عنوان کرد که در حوزه‌ها و تخصص‌های مختلف، سعی می‌شود یک مهارت سنجی صورت گیرد و افرد متخصص در هر زمینه شناسایی شود.

دبیر بخش داده کاوی دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد، به انتشار داده‌هایی که تا کنون نمونه آن را در کشور نداشته‌ایم اشاره کرد و گفت: در ایران همیشه یک مشکل بر سر راه کسانی است که می‌خواهند در حوزه داده کاوی کار کنند. چرا که داده‌های واقعی و با حجم مناسب در کشور برای تحقیق وجود ندارد.

وی علت نداشتن این داده‌ها را عدم فرهنگ‌سازی و ترس شرکت‌های تجاری از انتشار اطلاعات و داده‌ها عنوان کرد و افزود: به همین علت بسیاری از گروه‌هایی که در زمینه داده کاوی فعال هستند، از داده‌های خارجی استفاده می‌کنند.

دبیر بخش داده کاوی دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد اعلام کرد: داده کاوی این رقابت‌ها یک اتفاق بسیار بزرگ در داده کاوی کشور است که از نظر انتشار داده‌های بزرگ و ارزشمند برای اولین بار در کشور قابل بررسی است.

وی داده‌هایی که جهت برگزاری هرچه دقیق‌تر این مسابقات با هماهنگی‌هایی که با نهادها و سازمان‌های مختلف نظیر شرکت راهکار سرزمین هوشمند انجام شد برای اولین بار در کشور و توسط فن آورد انتشار پیدا می‌کند را انتشار داده یک میلیون خبر خوانی ایرانیان از سایت‌های مختلف، انتشار داده مقالات علمی و ارتباطات و محتوای آن‌ها، انتشار داده وبلاگ‌های فارسی، محتوا و ارتباطاتشان عنوان کرد.

خلیلی همچنین افزود: با توجه به حمایت ویژه مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری از بخش داده کاوی مسابقه به عنوان حامی اصلی این بخش داده‌های معتبر دیگری نیز برای مسابقه حضوری به رقابت گذاشته خواهد شد.

داوران و حامیان رشته

حامیان تخصصی این مسابقه نظیر مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری، گروه داده کاوی دایکه، مجموعه داده کاوی دانشگاه خواجه نصیر و شرکت راهکار سرزمین هوشمند و ارائه کارگاه‌ها و خدمات ویژه به شرکت کنندگان این مسابقه از طرف این حامیان، این مسابقه را به یکی از جذاب‌ترین مسابقات داده کاوی کشور بدل کرده است.

اعلام داوران گرافیک و معماری جشنواره فن‌آورد 
اسامی داوران و اساتید راهنمای گرافیک و تصویرسازی دومین دوره رقابت‌های تخصصی مهارت سنجی فن آورد نیز که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود، اعلام شد.

فن‌آورد توسط دبیرخانه مسابقات فن‌آورد به نام مجموعه میزان، با همکاری حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی، انجمن نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت بیش از ۱۰ دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه آموزشی معتبر کشوری برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود.

فن آورد رویدادی است که تلاش می‌کند تا پلی باشد میان نیروهای مستعد کار و شرکت‌هایی که به دنبال جذب بهترین‌ها هستند. در این رویداد رقابتی چالش برانگیز میان نیروهای مستعد برگزار خواهد شد تا در نهایت ضمن رتبه بندی آن‌ها، افراد برتر به بهترین شرکت‌های بازار کار معرفی شوند.
رقابت‌ها در این دوره در شش رشته برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن‌های هوشمند، دادی کاوی، برق، معماری و گرافیک صورت می‌پذیرد.
۱ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۳۲
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir