اخبار

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت؛ توجه ویژه به جایگاه فناوری در حوزه سلامت

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت؛ توجه ویژه به جایگاه فناوری در حوزه سلامت
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت؛ توجه ویژه به جایگاه فناوری در حوزه سلامت

نشست علمی با موضوع تبادل نظر در خصوص فناوری سلامت با حضور دکتر حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر حسین وطن‌پور در این نشست که با حضور روسای دانشکده‌ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه، روسای مراکز تحقیقاتی و دانشجویان دوره‌های دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، استقلال هر کشور را بر مبنای پژوهش و تولید علم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته و پیرو تأکید مقام معظم رهبری با هدف کسب ثروت‌ از دانش، حرکت‌های خوبی به منظور جلوگیری از مهاجرت‌ها، حفظ غرور ملی و توجه به نیروی انسانی انجام شد، افزود: در حوزه سلامت به جایگاه فناوری و تولید ثروت از علم، توجه ویژه‌ای شده است؛ چراکه این موضوع ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد.

دکتر وطن‌پور در ادامه گفت: تولیدات علمی و زیست‌پزشکی در 40 سال گذشته رشد خوبی داشته که به منظور جلوگیری از اتلاف منابع، طرح "پژوهش در پژوهش" در نظر گرفته شد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، تفاوت بین طرحهای پژوهشی و طرح‌های فناوری را بیان کرد و با اشاره به دشواری انجام طرح‌های فناوری، از حمایت این دفتر از طرح‌های فناور سودآور خبر داد.

وی از تولید محصول، دریافت استاندارد، سرمایه‌گذاری، بازاریابی و خدمات پس از فروش به عنوان دشواری‌های طرح‌های فناوری نسبت به طرحهای پژوهشی اشاره کرد.

دکتر وطن‌پور، اهداف دانشگاه‌های نسل اول را بر اساس "آموزش"، نسل دوم را "آموزش و پژوهش"، نسل سوم را "کارآفرینی" و نسل چهارم را "نوآفرینی" اعلام کرد و با بیان اینکه در حوزه فناوری، حرف اول را ریسک‌پذیري می‌زند؛ تغییر در دانشگاهها و انجام کار تیمی را به عنوان اهداف نسل سوم دانشگاه‌ها دانست.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت، مراحل دریافت طرح‌های فناور را شامل ارائه طرح فناور به دانشگاه، تشکیل شرکت دانش‌بنیان و ادامه مطالعه طرح در مراکز رشد و پارک‌های فناوری و در نهایت شهرک‌های صنعتی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت فناوری، توانایی ایجاد رابطه بین رشتههای علوم، مهندسی و مدیریت است و تبدیل دانش به ثروت هزینه می‌خواهد؛ از همکاری خوب دولت با دانشگاه و صنعت در خصوص طرح‌های فناور به شرط داشتن بهره اقتصادی در قالب وام خبر داد و بر نقش دانشگاه‌ها در اطمینان دادن در خصوص حفاظت از طرح‌های فناور و حمایت ویژه از این طرح‌ها تأکید کرد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت گفت: دفتر توسعه فناوری سلامت با اهداف تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در سه گروه شامل گروه‌های فناوری‌های تخصصی،برنامه‌ریزی و زیرساخت و پشتیبانی و پایش؛ طرح‌های پیشنهادی را برای تأیید و تصویب در کمیته‌های تخصصی بررسی می‌کند و با تشکیل چهار صندوق در حوزه‌های مختلف، ضمن حمایت از طرح‌های فناور تجاری، سرمایه‌گذاری لازم را انجام میدهد.

 وی همچنین در خصوص موضوع‌های ظرفیت اقتصادی حوزه سلامت وزارت بهداشت، درصد بهره‌وری در طرح‌های فناور، شاخص‌های فناوری در اسناد بالادستی، تعداد مراکز رشد در دانشگاه‌ها، اهداف راهبردی و چالش‌های پیش روی این مراکز توضیحات لازم را بیان کرد و از برگزاری فراخوان سالیانه طرح‌های فناور در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع و فعالیت سامانه ارزشیابی فناوری سلامت خبر داد.

۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir