اخبار

چهار راهکار برای کنترل بیماری دیابت

چهار راهکار برای کنترل بیماری دیابت
فوق تخصص غدد کودکان،اظهار داشت:کاهش وزن، مصرف فیبر، ورزش کردن و مصرف دارو، راه هایی هستند که می تواند در بهبود کنترل دیابت نقش داشته باشد.

به گزارش "و ب دا "دکتر عبداله دیده بان با اشاره به اینکه کاهش وزن از طریق افزایش فعالیت جسمانی و رعایت رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است و رعایت رژیم غذایی صحیح علاوه بر کاهش وزن کمک می کند تا انسولین، راحت تر قند را وارد سلول ها کند، گفت: رعایت رژیم غذایی صحیح باعث سلامت قلبی ـ عروقی و جلوگیری از چاقی می شود.

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی – درمانی قدس قزوین، بهترین راه را برای بررسی رژیم غذایی و داشتن برنامه غذایی مناسب  مشاوره با کارشناس تغذیه دانست و افزود: به عنوان توصیه ای کلی، این دسته از افراد در رژیم غذایی خود از سبزیجات تازه، میوه ها و حبوبات، بیشتر استفاده کنند.

دکتر دیده بان، عنوان کرد: مصرف فیبرها، بویژه قبل از وعده های اصلی غذا می تواند منجر به کاهش اشتها، کاهش جذب چربی، کاهش جذب قند غذا و جلوگیری از افزایش ناگهانی قند بعد از غذا خوردن شود.

این پزشک فوق تخصص غدد کودکان، ورزش را نیز یکی از بهترین راه های کنترل قند خون دانست و گفت: ورزش کردن کمک می کند تا انسولین راحت تر قند را وارد سلول ها کند؛ چربی خون را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند و مقاومت بدن را در مقابل بیماری ها افزایش می دهد.

وی با گفتن اینکه اگر از نظر پزشک مانعی برای ورزش کردن نباشد، پیاده روی، آغازی مناسب برای ورزش کردن بیمار دیابتی است، بیان کرد: بهتر است بیماران چاق، شش روز در هفته و بیماران لاغر، سه روز در هفته ورزش کنند.

دکتر دیده بان عنوان کرد : بطور معمول، مدت زمان ورزش با توجه به شرایط بیمار تعیین می شود و به آهستگی شروع شده و بر اساس توانایی فرد بر شدت و دفعات آن در هفته افزوده می شود .

وی با اشاره به اینکه زمان شروع ورزش، باید از هر وعده غذایی، یک تا سه ساعت فاصله داشته باشد،گفت: بهتر است ورزش کردن در زمان اوج اثر داروهای قند و بیماران دیابتی باید آموزش های لازم را برای جلوگیری از پایین افتادن قند خون، پیش از ورزش، حین ورزش و پس از ورزش به کار ببندید. 

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی – درمانی قدس قزوین، دارو را نیز یکی از ابزار موجود برای کنترل دیابت دانست و گفت: داروهای خوراکی که برای کنترل قند خون در افراد دیابتی استفاده می شود، برای همه مناسب نیست.

 وی ادامه داد : این قرص ها تنها برای افرادی مؤثر هستند که پانکراس آنان هنوز قادر است انسولین بسازد.

به گفته دکتر دیدبان افرادی که دیابت نوع اول دارند و یا در دیابتی نوع دو -که بدن آنان توانایی کمی در ساختن انسولین دارد- نمی توانند از این داروهای خوراکی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مهم است که بیمار دیابتی، چگونگی مصرف، نتایج مورد انتظار و عوارض جانبی داروها را بداند

۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۴۱
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir