اخبار

خودکفایی صنعتی و ملی نیروگاه‌های کشور با ثبت یک اختراع محقق شد

خودکفایی صنعتی و ملی نیروگاه‌های کشور با ثبت یک اختراع محقق شد
ثبت بین‌المللی دستگاه تست کنتور (شمارنده) برق‌گیر توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بنیاد ملی علم ایران) خود کفایی صنعتی و ملی در تمامی نیروگاه‌ها و پست‌های توزیع و فوق توزیع و انتقال کل کشور محقق شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از تجهیزات مهم در شبکه به ویژه در ایستـگاه‌های فشار قوی، برق‌گیرها هستند و همان‌طورکه از نام آن مشخص است این تجهیزات به ویژه در ترانسفورماتورهای قدرت، راکتورها در برابر ولتاژهای گذرا که حاصل از صاعقه و کلید زنی است، بکار برده می‌شود. بنابراین اطلاع و اطمینان از سلامت و صحت عملکرد آن از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است البته سرویس، نگهداری و آزمایشات برقگیر به صورت دوره‌ای در طول دوران بهره برداری از اهمیت حیاتی برخوردار است به همین منظور یک دستگاه ویژه و خاص توسط پژوهشگر ایرانی ساخته شده است که عملکرد و وضعیت برقگیر را تحت نظارت و کنترل قرار می‌‌دهد.
طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دستگاه تست کنتور (شمارنده) برق‌گیر برای نخستین بار توسط سید حسن یزدی‌نیا مخترع پژوهشگر اصفهانی انجام شد و این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بنیاد ملی علم ایران) امسال ثبت بین‌المللی شد.
این دستگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا مطمئن شدن از سالم بودن میلیون‌ها شمارنده برقگیری که در راس آن نشاندهنده سالم بودن برقگیرها است و حفظ و نگهداری از سرمایه‌های ملی که هزینه‌هایی بالغ بر میلیاردها دلار خواهد داشت فوق العاده ارزشمند است.
در خصوص میزان مصرف بازار، این دستگاه در تمامی پست‌های توزیع ، فوق توزیع و انتقال و بالاخص در انواع  نیروگاه‌های سراسر کشور و هر جایی که شمارنده برقگیر نصب شده باشد مثل تمامی صنایع کوچک و  بزرگ کشور قابل استفاده است.
یزدی‌نیا مخترع این دستگاه درباره نوآوری موجود در این اختراع گفت: این اختراع خود کفایی صنعتی و ملی در تمامی نیروگاه‌ها و پست‌های توزیع و فوق توزیع و انتقال کل کشور از را موجب شد. همچنین سود قابل توجهی را برای صنایع کوچک و بزرگ کشور داشت زیرا  به جای ساخت آزمایشگاه با هزینه‌ای بالغ بر  میلیاردها تومان این دستگاه پرتابل با هزینه‌ای بالغ بر  بیست میلیون تومان قابل جایگزینی است.
وی ادامه داد:  با ثبت بین‌المللی این اختراع توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهان اولین کشوری  هستیم که به علم و تکنولوژی تست شمارنده‌های برقگیر بوسیله دستگاه پرتابل ساخته شده دست یافتیم. بیش از میلیون‌ها شمارنده برقگیر در کل کشور وجود دارد که با ساخت این دستگاه صرفه جویی ارزی ریالی فوق‌العاد زیادی در کل کشور از جهت هزینه تست، از بین نرفتن تجهیزات نیروگاهی و خارج نشدن واحدها و خطوط در بر دارد.
یزدی‌نیا در پاسخ به این پرسش که این اختراع  چه مشکلی را در یک حرفه، فناوری، صنعت و مانند آن حل می‌کند گفت: با توجه به اینکه با تست شمارنده برقگیر به غیر تشخیص سالم یا معیوب بودن شمارنده برقگیر،  صحت عملکرد یا ناسالم بودن برقگیرها نیز که بسیارحیاتی هستند تست می شود که این خود از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است.
وی افزود: زیرا در صورت سالم نبودن برقگیر در صورتی که شمارنده نیز اشکال مداری داشته  باشد در صورت اضافه ولتاژهای بیرونی (جوی) یا درونی صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند که این خود هزینه‌هایی بالغ بر میلیاردها دلار و از بین رفتن بیت‌المال و سرمایه‌های ملی را شامل می‌شود و از همه مهم‌تر خدمات رسانی به مردم  و صاحبان صنایع را دچار وقفه می‌کند ،که با استفاده از این دستگاه می‌توان صرفه جویی ارزی و ریالی بسیار زیادی انجام داد و به حفظ آرمان‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک بسیاری کرد.
این مخترع خاطرنشان کرد: این دستگاه در  تمامی پست‌های توزیع، فوق توزیع، انتقال و انواع نیروگاه‌های سراسرکشور و هم اکنون در جهان با توجه به اخذ تاییدیه بین المللی از آمریکا قابل استفاده است.
۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۳۱
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir