اخبار

افزایش صادرات دارو راه توسعه صنعت کشور / 50 درصد از «کالاهای سلامت» تولید داخل است

افزایش صادرات دارو راه توسعه صنعت کشور / 50 درصد از «کالاهای سلامت» تولید داخل است
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بیش از 50 درصد از کالاهای سلامت تولید داخل است، گقت: راه توسعه صنعت ایران، توسعه صادرات دارو است
به گزارش خبرنگار « وب دا» دکتر رسول دیناروند در دومین نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مسولان حوزه سلامت با بیان این که اکنون یک هزار و 200 مولکول دارویی در ایران وجود دارد، گفت: این تعداد مولکول به سه هزار شکل دارویی و  6 هزار پروانه دارویی تبدیل شده‌ است این در حالیست که  بیش از 80 درصد این پروانه‌ها تولید داخل و حدود 16 درصد آنها وارداتی هستند .

رئیس سازمان غذا و دارو عدد کلی  بازار سلامت ایران از جمله دارو، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها را برابر با 4.2 میلیارد در سال 2014 اعلام و عنوان کرد: این در حالیست که میزان رقم مبادله شده در بازار دنیا در این سال یک هزار میلیارد بوده است.  از سوی دیگر در تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی و فرآورده‌های مکمل، بازار ایران 0.5 بازار جهانی است. البته در برخی حوزه‌ها سهم تولید داخل بالا بوده و در برخی حوزه‌ها کمتر است. مثلا در حوزه تجهیزات پزشکی و آرایشی سهم تولید داخل کمتر و در حوزه دارو و لوازم بهداشتی سهم تولید داخل بالا است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از کالاهای سلامت که بازاری حدود 10 میلیارد دلار را شامل می‌شوند، تولید داخل است، گفت: 30 درصد از این اقلام وارداتی و بخشی از آنها به صورت قاچاق وارد می‌شوند. اما نسبت سهم تولید داخل ما به سهم واردات‌ در سال‌های اخیر تقریبا پایدار بوده است، به طوری که سهم تولید داخل دوسوم و سهم واردات یک سوم بوده که البته این یک سوم از نظر کمی بسیار کمتر است به گونه ای که عددی بین سه تا چهار درصد را نشان می دهد.

 

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه حدود 95 تا 97 درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، گفت: از نظر عددی سهم واردات دارو به کشور ناچیز است. این در حالیست که در چهار سال اخیر بازار ما از نظر عددی رشد نداشته و بیانگر 33 تا 34 میلیارد دلار است. طبق پیش بینی های انجام شده  در سال 94 نیز تقریبا به همین میزان باقی می ماند.

وی ادامه داد:  اما بازار دارویی ایران به دلیل افزایش قیمت ارز از نظر ریالی به شدت انبساطی بوده است.به این معنی که  بازار دلاری ما نیز مانند بازار عددی ثابت مانده و سهم واردات متوقف مانده است. همچنین در سال های  93 و 94 میزان ارزی مورد استفاده  کاهش یافته و وابستگی ارزی کشور در سال 93 برای اولین مرتبه رو به کاهش بوده است در حالی که این وابستگی در سال 92 از یک میلیارد دلار بالاتر بوده؛ امیدواریم این عدد در سال 94 پایین‌تر از سال 93 باشد.

دکتر دیناروند با بیان اینکه میانگین جهانی سرانه مصرف دارو  135 دلار است؛ سرانه مصرف دارو در کشور را  54 دلار ، در ترکیه 150 دلار و در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 260 دلار عنوان کرد و گفت: میزان صادرات دارو در کشور یک سیر صعودی تا سال 90 داشته است. در سال 91 و 92 به جهت سیاست‌های ارزی میزان صادرات کاهش یافته، اما در سال 93 وضعیت اصلاح شده است و به بالاتر از میزان صادرات نسبت به سال 90 رسیده‌ایم، البته کماکان عدد صادرات ناچیز است.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر این که‌ در سال‌های اخیر استراتژی توسعه بازار  تاکید بر واردات بوده است، گفت: این وضعیت در کشورهای رقیب کاملا متفاوت است. در زمان بحران دارویی یکی از بحث‌های جدی که سفرای ایران پیگیر آن بودند، کمک به واردات دارویی بود اما اکنون برای حل مشکلات باید به سمت توسعه صادرات برویم.

 

دکتر دیناروند با بیان این که اقتصاد ترکیه نسبت به ایران در وضعیت بهتری قرار دارد، خاطرنشان کرد: اما بازار دارویی ترکیه شبیه ایران است. هر چند که در در زمینه داروهای بیوتکنولوژی ایران از ترکیه پیشی گرفته  و حتی قراردادهایی در زمینه انتقال دانش این داروها به ترکیه منعقد شده است. اما نگاه ترکیه این است که در 10 سال آینده میزان صادرات خود  را 20 برابر کرده و از مرز 11 میلیارد دلار صادرات دارو عبور کند.

 

وی  با تاکید بر این که در حوزه صادرات دارو هدف ما در سال 1404 رسیدن به عدد یک میلیارد و 500 میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: اما ممکن است حتی به این هدف  نیزنرسیم. چرا که نگاه ما به جای برون‌گرا بودن به درون است. اما که راه توسعه صنعت ایران، توسعه صادرات است. از سفرا درخواست می‌کنم نگاهشان در حوزه دارو بر صادرات متمرکز باشد. لذا  کمک کنید تا داروی ما وارد بازار کشورهای منطقه شود.

دکتر دیناروند یکی از اولویت‌های کشور در توسعه صادرات دارو را دست یافتن به  بازار عراق و چند کشور دیگر عنوان کرد و گفت: کمک وزارت امور خارجه برای دستیابی به این هدف حیاتی است. از سوی دیگر باید سهم خود را از بازارهای در حال توسعه با کمک صنعت و سندیکای مربوطه بگیریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: هدف ما این است که به تراز مثبت برسیم. اگر واردات ما یک میلیارد دلار است، در پایان برنامه ششم توسعه کشور باید یک میلیارد و 250 میلیون دلار واردات دارو داشته باشیم  تا تراز صادرات مثبت شود.
۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir