اخبار

بهبودی عفونت دندان با بهره‌گیری از نانوالماس

بهبودی عفونت دندان با بهره‌گیری از نانوالماس
محققان موفق به تقویت پلیمر استفاده‌شده در روش عصب‌کشی ریشه دندان با نانوالماس‌ها و آنتی‌بیوتیک شدند. این مواد برای افزایش استحکام دندان و نابودی کامل عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار گرفتند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخش فناوری های همگرا(nbics): پژوهشگران دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) نشان داده‌اند که استفاده از نانوالماس برای تقویت مواد مورد استفاده در روش عصب‌کشی دندان می‌تواند به میزان قابل‌توجهی موجب بهبودی بهتر بیماران شود. مقاله‌ای درباره نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه ACS منتشر شده‌است.
نانوالماس‌ها ذرات کوچکی هستند که به عنوان محصولات جانبی پالایش الماس به‌دست‌آمده از معادن شناخته می‌شوند. این مواد با اندازه‌ای هزاران بار کوچکتر از قطر یک تار موی انسان، به طور گسترده در دندانپزشکی، درمان سرطان، تصویربرداری پزشکی و کاربردهای دیگر استفاده می‌شوند.

هر ساله بیش از 15 میلیون عصب‌کشی ریشه دندان در آمریکا انجام‌ می‌شود. هدف دندان‌پزشکان جلوگیری از آلوده‌شدن "پالپ" (بخشی از دندان که شامل عروق خونی و بافت عصبی) دندان‌های بیماران است. در طول یک عصب‌کشی، پالپ دندان ملتهب برداشته‌شده و سپس فضای خالی با پلیمری به نام gutta perchaکه با بدن واکنش نمی‌دهد، پر می‌شود. اما در برخی از عصب‌کشی‌ها عفونت به‌طور کامل حذف نمی‌شود و عفونت باقی‌مانده بعد از عصب‌کشی می‌تواند به از‌دست‌دادن دندان منجر شود. علاوه‌بر این، gutta percha نقص‌های خاصی دارد، از جمله ظرفیت محدود در دفع عفونت و میزان سختی کمتر از حد مطلوب.
برای غلبه بر این مشکلات، تیم دانشگاه کالیفرنیا دو گونه تقویت‌شده از gutta perchaرا آزمایش کردند: یکی تقویت‌شده با نانو الماس و دیگری با نانوالماس‌هایی که از قبل با آنتی‌بیوتیک تقویت شده‌بودند. به منظور بررسی نوع اول، دو تن از دانشجویان دندانپزشکی، دندان واقعی بیماران را با نوع اول پر کردند. آن‌ها با استفاده از پرتونگارى معمولی و میکرو سی‌تی‌اسکن ، نشان دادند که gutta percha تقویت‌شده با نانوالماس می‌تواند برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار گیرد. مانند روش سنتی، ترکیب نانوالماس‌ها و پلیمر، شکاف‌های کوچکی در کانال برجا گذاشتند - که باکتری‌های مضر می‌توانند در آن رشد کنند - اما سی‌تی‌اسکن نشان داد که ماده تقویت‌شده فضای خالی را همانند پلیمر سنتی به خوبی پر کرده‌است.
در مرحله دوم پژوهش، دانشمندان نانوالماس‌هایی را که با آموکسی‌سیلین تقویت شده‌بودند، آزمایش کردند. آنان مشاهده‌کردند که نانوالماس‌های تقویت شده با دارو، زمانی که با gutta percha ترکیب شدند، مانع رشد باکتری شدند. طبق گفته ابداع‌کنندگان این روش، این مواد مرکب بسیاری از خواص مطلوب را در یک ماده واحد تجمیع می‌کند، مانند ویژگی‌های مکانیکی بهبودیافته و توانایی مبارزه با عفونت باکتریایی موجود در ریشه دندان. در طی دو سال آینده، این تیم برنامه‌هایی برای بهینه‌سازی فرمولاسیون پلیمر تقویت‌شده با نانوالماس‌ و شروع آزمایشات بالینی دارد.

۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۲۲
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir