اخبار

بلوغ اقتصادی در کشور در گرو پژوهش و فناوری است

بلوغ اقتصادی در کشور در گرو پژوهش و فناوری است
با وجود اینکه سرعت انتقال، ابداع و تولید فناوری در ایران بالاست، اما سرعت بهره گیری و استفاده از فناوریهای نوین در کشور بسیار پایین است. در صورتی که بلوغ اقتصادی در گرو پژوهش و فناوری در هر کشور است. یکی از شاخصهای بلوغ اقتصادی در یک کشور نقش پژوهش و فناوری در اقتصاد آن کشور است و شرط بقا در عصر دانش بها دادن به این امر است. از طرفی با توجه به رویکردهای گذشته در خصوص فناوری و پژوهش و با توجه به آزاد شدن روابط با کشورهای خارجی آینده اقتصادی کشور در حوزه فناوری و پژوهش کاملاً مبهم است.

نگاه یک کارشناس؛

پرورش دانش آموختگانی مؤثر و کارآمد نیازمند آشتی صنعت و دانشگاه است
همکاری صنعت و دانشگاه با هدف پرورش دانش آموختگانی مؤثر و کارآمد برای  پاسخ به نیازهای صنعت الزامی است. برای این مهم وجود ارتباطی پویا بین ارگانهای مرتبط ضروری است تا هماهنگی بین مفاهیم آموزشی مانند سرفصلهای درسی و موضوعات پروژههای تحصیلی با نیازهای صنعت ایجاد شود و همگام با تغییر نیازهای صنعت سمت و سوی مفاهیم آموزشی تغییر یابد همچنین ایجاد مهارت در دانش آموختگان دانشگاهها، با هدف آماده شدن جهت ورود به بازار کار حائز اهمیت است.
مهاجرت نیروهای نخبه مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر عموماً فارغالتحصیلان با محیطهای صنعتی و کاری آشنایی کافی نداشته و در پیاده سازی آموختههای خود ضعیف عمل میکنند. همچنین توقع و ذهنیت این نیروها از آینده کاری، شرایط مالی و ارزش گذاری که برای تحصیلاتشان در نظر دارند با واقعیتهای جاری در صنعت فاصله دارد که ممکن است باعث سرخوردگی ایشان شود.
مهمترین  مانعی  که برای ورود به بازرهای بینالمللی وجود دارد ناشی از ضعیف بودن بازاریابی بینالمللی است. بازاریابی و یا بهتر است بگوییم بازار سازی در سطح بینالمللی بسیار ضعیف است و جایگاه تعریف شدهای در این بازار نداریم.، فقدان ساز و کارهای مناسب و اثربخش و نیز مشکلات مالی از دیگر موانع در زمینه صادرات است. برای رقابت در بازار بینالمللی  قوانین حمایتی گمرکی، مجوزهای مالی و تصویر ذهنی ایجاد شده از کشور در صنعت مورد نظر اهمیت دارد.

نبود اطمینان به شرکتهای نفتی دلیل فقدان آزمایشگاههای مرجع در نفت است
عدم اعتماد شرکتهای نفتی به توانایی داخلی و اصرار به برونسپاری خدمات آزمایشگاهی به شرکتهای خارجی دلایل اصلی این مشکلات است. از این رو در حال حاضر دانش، تجربه و تجهیزات لازم جهت ایجاد آزمایشگاه مرجع در صنعت نفت وجود ندارد.
از سویی دیگر حمایت از ایدههای نوآورانه در جهت تبدیل ایده به محصول، برگزاری کارگاههای مرتبط، طرح مشکلات صنعت و برگزاری فراخوان برای رفع آنها، تخصیص تسهیلات مالی به نوآوران از جمله راه کارهای مؤثر در خصوص افزایش فعالیتهای نوآورانه در کشور است.
لازم به ذکر است، مهمترین مسئله الزام شرکتهای نفتی به استفاده از آزمایشگاههای داخلی است. با این هدف میتوان جهت  ارتقای شبکه آزمایشگاهی استانداردهایی تدوین  و آزمایشگاهها را بر اساس آن استانداردها ارزیابی کرد. همچنین ساز و کاری جهت تسهیل در تجهیز آزمایشگاهها و آموزش نیروهای متخصص  ایجاد کرد.
در حال حاضر  در ارزیابی شرکتهای دانش بنیان، شاخصها عموماً محصول محور است نه خدمت محور این امر باعث میشود خیلی از ویژگیها و برتریهای شرکتهایی که ارزیابی میشوند در قالب شاخصها ملموس و قابل مشاهده نباشد. دومین مورد در خصوص شاخصها متمایز نبودن آنها برای صنایع متفاوت است. به جز نیاز به تحقیق شاخصها، انجام ارزیابی توسط شرکتهای همکار و نیز مقطعی بودن ارزیابی باید مورد توجه قرارگیرد.
یکی از مشکلات در زمینه مالیات و گمرک جامع بودن قوانین برای تمام شرکتها صنعتی و غیر صنعتی، دانش بنیان و سایر شرکت است. لازم است برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان شرایط متمایزی از سایر شرکتها اجرا شود.

نقش مؤثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در به کارگیری نیروهای متخصص
کاملا مشخص است که رویکرد ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  فناوری نوآوری است و پیرو مشکلاتی که در خصوص به کارگیری نیروهای متخصص مطرح شد، این ستاد میتواند با کاهش فاصله صنعت و دانشگاه در این امر اقدام مؤثری داشته باشد.
در پایان در خصوص پرهیز از ارزیابی مقطعی شرکتهای دانش بنیان با در نظر گرفتن مسئولیت ستاد ارزیابی شرکتهای دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید بگویم با تعیین  شاخصها به نحوی که تحقق آنها اهداف کلی ارزیابی را بتواند پوشش دهد و رفع مشکلاتی که در ارزیابی فعلی شرکت  ها ذکر شد مطمئناً ارزیابی مناسبتری صورت خواهد گرفت.

عبدالحسین شریفی مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شرکت مپصا

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir