اخبار

ساخت رگولاتورهای گاز پوششی مخازن نفتی در کشور

ساخت رگولاتورهای گاز پوششی مخازن نفتی در کشور
محققان یکی از شرکتهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت رگولاتورهای گاز پوششی شدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ آرش جوکار مدیر عامل شرکت فناور نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه مجموعه رگولاتورهای گاز پوششی ساخت این شرکت دارای رده گستردهای از ظرفیتها است، افزود:  رگولاتورهای گاز پوششی یا اصطلاحاً Gas Blanketing Regulator از دسته رگولاتورهای فوق حساس هستند که بر روی مخازن ذخیره دارای مواد باقابلیت انفجار و فسادپذیر نصب میشود. رگولاتورهای ساخت این شرکت قابلیت تنظیم فشار تا 1 میلی بار و دبی خروجی تا 2000 مترمکعب بر ساعت را دارد.
وی در ادامه افزود: این رگولاتورها در 4 سایز تولیدشده است و پاسخگوی هرگونه نیاز مخازن بهکاررفته در کشور است. از این نمونه در تعدادی از پالایشگاهای کشور نصب شده است و تأییدیه عملکرد نیز دریافت شده است.

 ساخت تجهیزات موردنیاز در صنعت نفت و گاز با فناوری پیشرفته بدون کپیبرداری
جوکار با اشاره به رویکرد این شرکت دانشبنیان گفت: شرکت گیتی پترو جی در ابتدای کار با توجه به تحریمات گسترده اعمال شده بر صنعت نفت و گاز، توجه خود را بر روی ساخت محصولات دارای تکنولوژی بالا معطوف کرد. که یکی از این محصولات رگولاتورهای پوششی جهت مخازن ذخیره با فشار بسیار پایین است که تعداد محدودی تولیدکننده در دنیا دارد.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد اصلی این شرکت بیان کرد:  حرکت در مسیر ساخت تجهیزات موردنیاز در صنعت نفت و گاز دارای سطح تکنولوژی بالا از رویکرد اصلی این شرکت دانش بنیان است و  با توجه به اینکه در این حوزه در کشور معمولاً کپی سازی صرف انجام می پذیرد، تلاش داریم که درنهایت به شرکتی تبدیل شویم که دانش ساخت تجهیزات بدون کپی سازی را به دست آوریم و به معنای واقعی تولیدکننده به شمار آییم.
 
تدوین ساختاری مبتنی بر دانش و تکنولوژی های جدید لازمه تجاری سازی فناوری ها است
جوکار صنعت نفت و گاز را یکی از حوزههای کلیدی و حیاتی برای کشور دانست و گفت:  صنعت نفت و گاز بهواسطه نقش پررنگ خود در اقتصاد کشور و همچنین نقشی که در توسعه سایر صنایع دارد، یکی از حوزههای کلیدی و حیاتی برای کشور محسوب میشود. گستره وسیع علوم و تکنولوژی درگیر در این صنعت، زمینه ساز بستری مناسب و پرجاذبه برای تحقیق پژوهش و ایجاد دانش است.
وی در ادامه به نقش شرکتهای دانش بنیان با توجه به وضعیت حوزه نفت در کشورمان اشاره کرد و افزود: صنعت نفت و گاز علیرغم قدمت صد ساله خود در کشور ازلحاظ تحقیق و پژوهش و ایجاد دانش و بازار، مطابق با ظرفیتها و توقعات معمول پیش نرفته است. با اعمال تحریم بر این صنعت، نگاه به تحقیق و پژوهش و تولید در داخل کمی جدی گرفته شده و شرکت های دانش بنیان با توجه به رسالت خود نقش پر رنگتری یافته اند.
این فعال حوزه فناور بیان کرد:  ازلحاظ ظرفیت علمی امکانات لازم برای حرکت در این مسیر وجود دارد ولی این مستلزم ایجاد بستر مناسب توسط مراجع مسئول است. تدوین ساختاری که بتواند همه جنبه های فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر دانش و تکنولوژی های جدید، چون امکانات پژوهشی، آزمایشگاه، ارتباط با صنعت، قبول ریسک، سازوکار اداری، فرهنگ سازی، بازار  و غیره را در نظر بگیرد از مهمترین وظایف دستگاههای ذیربط است.

پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه
جوکار بابیان اینکه پژوهش تضمینی برای استمرار پیشرفت و توسعه است بیان کرد:  حتی اگر نشانه هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمیتواند مسیر مطمئنی را طی کند. در دنیای امروز با توجه به رشد سریع در همه ابعاد، لزوم به کار گیری دانش مبتنی بر پژوهش و تحقیق انکارناپذیر است.  
مدیرعامل شرکت نفت، گاز و پتروشیمی پیشرفت در هر جامعه ای را مستلزم نوعی عقلانیت مدیریتی دانست و گفت:  عقلانیت مدیریتی نیازمند ابزارهای است که باید متناسب با نیاز جامعه و فرهنگ آن به کار گرفته شود. یکی از این ابزارها ، تحقیق و پژوهش است که میتواند ضمن الگوبرداری از نمونه های موفق، تمام جنبه های به عنوان مثال تورم در کشور را موردبررسی قرار داده و ضمن ارائه راهکار، گزینه های غلبه بر این مشکل را افزایش دهد.
 
موفقیت در پژوهش و فناوری درگرو همکاری است
جوکار آینده اقتصاد دانش بنیان با توجه به سطح پیشرفت کشورهای در حال توسعه و امکانات بالقوه موجود در کشور را نامناسب خواند و اظهار کرد: آینده اقتصاد دانش بنیان به نظر از روند مناسبی برخوردار نیست. ارزیابی سرعت تولید علم در کشور باید با توجه به کیفیت و اثرگذاری آن سنجیده شود نه با تعداد مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر. یکی از ملاک های این ارزیابی تعداد پژوهش های تجاری شده موفق که واقعاً بر اساس یک محصول یا خدمات جدید بادانش بالا  به شمار میآید.
وی در ادامه بیان کرد: باید پذیرفت پژوهش و فناوری فقط وابسته به شخص یا تیم خاصی نیست و برای موفقیت باید یک گروه عظیم که شامل دولت، سازمان ها،  دانشگاه ها  ، ادارات و درنهایت عموم جامعه تلاش کنند. درصورتی که این هماهنگی به وجود آید سرعت پیشرفت با توجه به امکانات از کشورهای همتراز قطعاً بالاتر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفت گاز و پتروشیمی در خصوص پیشبرد فضای کسب وکار در کشور و راه های بهبود آن بیان کرد: به نظر می رسد از حیث تدوین قوانین حمایتی فعالیت صورت گرفته است ولی در اجرا به مشکل برخورد میکند. بهتر است در ابتدا تلاش نمود قوانین بهدرستی اجرا شوند. در راستای حمایت از تولید داخل در عین کنترل جهت بهبود کیفیت، قوانین بهطور جدی اجرا شود. به جای انواع و اقسام برنامه های بیهوده در رسانه های ملی، گروهی، و غیره، روحیه وطن پرستی و حمایت از تولید داخل در بطن جامعه تزریق شود. از نمونه های  واقعاً موفق گزارش تهیه و اجازه داده شود انتقادات خود را عمومی مطرح کنند.
جوکار با اشاره به پرهیز از ارزیابی مقطعی شرکت های دانشبنیان بیان کرد: به نظر باید ازلحاظ تکنولوژیکی و میزان اهمیت محصول یا خدمت، شرکتها موردبررسی قرار گیرند نه فقط ازلحاظ مالی، چون این مسئله شرکتها را به سمت کسب درآمدهای غیر از دانش بنیان سوق میدهد و نتایج کار جدید و پژوهشی را در همان ابتدا غیرمفید نشان میدهد. بعضی از شرکتها تمام وقت و سرمایه خود را در راستای خدمت به کشور اقدام به ساخت محصولات بعضاً دارای بازار محدود یا بازار بزرگ (و دسترسی بلندمدت) کرده اند که از این حیث با توجه به وضعیت موجود دچار مشکل هستند. که با توجه به مسئولیت ستاد ارزیابی شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میتوان به عنوان فیلتری مناسب در این خصوص عمل کرد.
این فعال حوزه فناوری در پایان بیان کرد:  با توجه به اینکه اهمیت فعالیتهای مبتنی بر دانش و اقتصاد دانش بنیان برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کاملاً مسلم است امید است با تلاش این دوستان در ابتدا رایزنی با مسئولان اجرایی دستگاه ها جهت اجرای قانون به عمل آید و سپس با نشان دادن اهمیت فعالیت های دانش بنیان برای جامعه، خواست حداکثری جامعه را به سمت  تغییر سیستم سوق داد.

۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۳۸
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir