اخبار

هر زخمی در دهان، آفت نیست

هر زخمی در دهان، آفت نیست
به گفته دکتر مهسا اصفهانی، متخصص بیماری های دهان، فک و صورت و عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین، هر چند تعداد زیادی از بیماری های زخمی یا تاولی دهان، نمای بالینی مشابهی دارند؛ ولی باید توجه داشت که هر زخمی در دهان، آفت نیست.

وی با بیان اینکه از آنجایی که مخاط دهان نازک می باشد، حتی کوچک ترین ضربه باعث پاره شدن تاول ها و تشکیل ناحیه قرمز و زخمی می شود؛ گفت: بر این اساس، غشای فیبرینی در روی ناحیه مذکور سوار شده و در نهایت، زخمی ایجاد می شود.

دکتر اصفهانی، تصریح کرد که به دلایل ذکر شده، ضایعات زخمی - تاولی که در روی پوست نمای تشخیص خاصی دارند، در مخاط دهان، ظاهر غیر اختصاصی داشته که تشخیص آن را به چالش می کشد. وی ادامه داد: گرفتن تاریخچه دقیق و کامل، اغلب به اندازه معاینه بالینی، اطلاعات لازم تشخیص را فراهم کرده و هدایت گر پزشک حین معاینات بالینی است.

این متخصص بیماری های دهان، فک و صورت به چهار بخش اطلاعاتی اشاره کرد که به پزشک در کار گروه بندی ضایعه و تشخیص آن کمک می کند و افزود: آنها عبارتند از مدت زمان حضور ضایعه (حاد یا مزمن بودن)، تاریخچه ضایعات مشابه(بیماری اولیه یا عود کننده) ، تعداد ضایعات (منفرد یا متعدد بودن) و محل ضایعه.

بنا به اظهار  دکتر اصفهانی، ارزیابی کامل و جامع سایر قسمت های بدن در هر بیمار باید انجام شود که شامل سؤال هایی در مورد حضور ضایعات پوستی، چشمی و تناسلی و همجنین علائمی چون تب، درد مفاصل و ضعف عضلانی می باشد. ایشان تأکید کرد که معاینه بالینی بیمار باید شامل مشاهده پوست نیز باشد، زیرا بسیاری از اختلالات مخاط دهان، ممکن است این عضو را نیز درگیر کند.

دکتر اصفهانی اشاره داشت که بر اساس مطالب بیان شده، می توان از انواع زخم های حفره دهان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت های ویروسی مثل هر سیمپلکس و سیتو مگال،اریتم مولتی فرم (زخم های حاد و متعدد)؛ آفت دهان و سندروم بهجت (زخم های عود کننده)؛  انواع پمفیگوس و پمفیگوئید(زخم های مزمن متعدد) و  تروماتیک اولسر(زخم منفرد)

عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین، در پایان توصیه کرد با توجه به این که بیشتر زخم های خوش خیم و بد خیم دهان در نگاه اول نمای بالینی مشابهی دارند، پس بنابر این مراجعه به دندانپزشک متخصص بیماری های دهان، در قدم اول می تواند از تشخیص و درمان های اشتباه جلوگیری کند.   
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۵۰
پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir