اخبار

هوشمندسازی استنت‌های زیستی قابل‌جذب

هوشمندسازی استنت‌های زیستی قابل‌جذب
پژوهشگران کره‌ای با کمک نانوغشای ساخته‌شده از سیلسیم و منیزیم موفق به طراحی استنت‌هایی شدند که در بدن جذب می‌شوند. این استنت‌ها از ترکیباتی ساخته می‌شوند که برای بدن ضرری نداشته و قابلیت‌هایی هم‌چون کنترل جریان خون، انتقال بی‌سیم داده‌ها و تشخیص التهاب را دارند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخش فناوری های همگرا(nbics): یک تیم تحقیقاتی در کره‌جنوبی، در یک نوآوری جدید، استنت‌های (استنت، لوله توری مصنوعی از جنس فلز است که برای جلوگیری یا مقابله با نقص ناشی از انقباض موضعی جریان، درون یک مجرا قرار می‌گیرد - مترجم) قابل‌جذب زیستی را ابداع کرده‌اند که با کمک حسگر زیستی خود می‌تواند ذخیره داده و تحویل دارو را انجام دهد. با این فناوری جدید انتظار می‌رود که مشکلات استنت‌های قبلی برطرف شود.
در استنت‌های قدیمی یک دستگاه قفسه‌مانند از جنس فولاد وارد رگ مسدود شده می‌شد و آن را باز نگه می‌داشت تا خون به صورت طبیعی جریان داشته‌باشد. از آنجا که این نوع استنت‌ها در بدن باقی می‌مانند، پس از مدتی باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب و لختگی خون می‌شوند.
طی ده سال گذشته پژوهش‌هایی در زمینه جایگزینی فولاد با موادی مانند منیزیم، روی یا پلیمرها که جذب آن برای بدن ضرری نداشته‌باشد، انجام گرفته‌است. پیشرفت جدید دیگری که در این حوزه انجام شده، پوشش‌دهی استنت‌ها با موادی است که به مرور زمان آزاد شده و خطر انسداد رگ را کاهش می‌دهد.
اخیرا پژوهشگر مهندس شیمی به نام دا هیونگ کیم از دانشگاه سئول (Seoul National University) درصدد برآمده که تمامی این نوآوری‌ها را به همراه یک حسگر زیستی در یک استنت قرار دهد تا پزشکان بتوانند بر فعالیت استنت و مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاورد، نظارت داشته‌باشند.
استنت طراحی‌شده توسط تیم کیم از جنس منیزیم بوده و با یک سیستم الکترونیکی ساخته‌شده از نانوغشا سیلیسیمی و منیزیمی ترکیب شده‌است. این نانوغشا بسیار منعطف بوده و در صورتی که در بدن باقی بماند، به مرور زمان حل خواهد شد.
محققان می‌گویند منیزیم می‌تواند به عنوان یک آنتن عمل کند و دستگاه این قابلیت را دارد که اطلاعات را به صورت بی‌سیم ارسال نماید. همچنین این دستگاه قادر است در زمان مورد نیاز، دارو را برای درمان آزاد کند.
با توجه به نتایج تحقیقاتی که در ACS Nano منتشر شده‌است، استنت الکترونیکی زیستی قابل‌جذب حاوی نانوذرات، دارای ویژگی‌هایی مانند سنجش جریان، پایش درجه حرارت، ذخیره‌سازی داده‌ها، انتقال بی‌سیم داده‌ها، تشخیص التهاب و تحویل دارو می‌باشد.
با توجه به مقالات منتشر شده، بسیاری از کارشناسان معتقدند که رشد چشمگیر در حوزه استنت‌های‌ زیستی قابل‌جذب منجر به جایگزینی این استنت‌ها به جای روش‌های سنتی خواهد شد. ابوت (Abbott) یکی از اولین شرکت‌های معرفی‌کننده استنت زیستی قابل‌جذب است که با انتشار مطالعات سه ساله خود، از مثبت بودن نتایج به‌دست‌آمده در این فناوری خبر می‌دهد.
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۳۴
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir