اخبار

سنتز و بررسی رفتار نوری ترکیبات هوشمند پاسخگو به نور بر پایه اسپیروپیران ها

سنتز و بررسی رفتار نوری ترکیبات هوشمند پاسخگو به نور بر پایه اسپیروپیران ها
دکتر "محمود شیخ زین الدین" استاد و محقق دانشگاه صنعتی اصفهان با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مطالعه" طراحی و ارزیابی روش ایمونوکروماتوگرافی مبتنی بر نانوذرات طلا برای تشخیص سریع اکراتوکسین A" را انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران)، تکنیک ایمونوکروماتوگرافی یا ارزیابی ایمنی جریان عرضی، در اصل" ارزیابی ایمنی سل" (SPIA) نامیده می شود. ارزیابی های جریان عرضی (LFAs) به معنی نوارهای ساخته شده از مواد حامل محتوی واکنشگر های خشک بوده که با بکار بردن نمونه سیال فعال شده، و برای اهداف تشخیصی مانند پی بردن به بارداری، نقص اندام های داخلی (مانند حمله قلبی، نقص کلیه یا دیابت)، عفونت یا آلودگی با پاتوژن های ویژه شامل عوامل جنگ میکروبی، حضور ترکیبات سمی در غذای انسان، دام یا محیط و سوء استفاده از داروها مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین کاربرد شناخته شده این روش در تست های بارداری است. نتایج معمولاً در مدت 20-10 دقیقه بدست می آیند. اخیراً LFAs های تولید شده، از حساسیت بالا، انتخاب پذیری و سهولت در استفاده برخوردار هستند. در این طرح، کیت تشخیص سم بسیار خطرناک و سرطان زای اکراتوکسین A که از متابولیت های ثانویه ی قارچی می باشد با استفاده از روش ایمونوکروماتوگرافی طراحی و بهینه سازی شده است.

قسمت های مختلف این کیت شامل: 1- یک غشای نیتروسلولزی با منافذ میکرومتری بوده که اجازه می دهد جریان از طریق خاصیت مویینگی ایجاد شود و در طول غشا حرکت کند. بر روی این غشا دو خط تست و کنترل در نظر گرفته شده که در خط تست کنژوگه   OTA-BSA به عنوان واکنشگر گیرنده و در خط کنترل آنتی بادی های کنترل rabbit anti mouse IgG تثبیت شده اند، 2: پد نمونه جهت قرار دادن نمونه مایع، 3: پد کنژوگه که آنتی بادی های مونوکلونال علیه اکراتوکسین   A پس از نشاندارشدن با نانوذرات طلا روی آن تثبیت شده اند و 4: پد جاذب که وظیفه آن جذب جریانات اضافی سیال می باشد.

پس از قرار دادن نمونه، در صورتی که اکراتوکسین  A در این نمونه سیال که در طول غشا جریان می یابد حضور داشته باشد، توسط آنتی بادی های مونوکلونال نشاندار شده با نانوذرات طلا به دام می افتد و آنتی بادی های متصل نشده نیز به سمت خط کنترل رفته و در آنجا به آنتی بادی های کنترل متصل می شوند. در صورتی که نمونه حاوی مقدار کافی اکراتوکسین A باشد، سیگنال رنگی فقط در خط کنترل ایجاد شده و تست مثبت در نظر گرفته می شود. اما اگر نمونه فاقد اکراتوکسین باشد سیگنال رنگی در هر دو خط تست و کنترل ایجاد شده و تست منفی در نظر گرفته می شود.

۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir