اخبار

معاون تحقیقات و فناوری؛ ایران از نظر تولیدات علمی در بین کشورهای جهان رتبه 17 و در منطقه رتبه اول را دارد

معاون تحقیقات و فناوری؛ ایران از نظر تولیدات علمی در بین کشورهای جهان رتبه 17 و در منطقه رتبه اول را دارد
معاون تحقیقاتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سمینار تولید علم که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد ، از تربیت نسل جدید محققان علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در سمینار تولید علم و رتبه بندی دانشگاه ها که در بجنورد(خراسان شمالی )برگزار شد گفت: زیرساخت های لازم برای دستیابی به نقشه جامع علمی تعیین شده است و به دنبال مهیا نمودن این زیرساخت ها هستیم.

 دکتر ملک زاده تصریح کرد :در سال 2014 رتبه نخست منطقه را کسب کردیم چرا که 40 هزار مقاله علمی توسط محققین کشورطی یک سال تولید شد که50 درصد عمده این تولیدات علمی در زمینه علوم پزشکی بالینی است و کشور ترکیه را نیز پشت سر گذاردیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه میزان ارجاعات به مقالات علمی ما نسبت به تولید مقالات کم است وتولیدات علمی زمانی نافع خواهد بود که در سطح ملی و بین المللی مورد ارجاع قرار گیرد.

وی گفت: حرکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این راستا و در جهت تولید علم نافع و کاربردی و قابل استناد است و تحقیقات باید در جهت پاسخ به مشکلات حوزه سلامت و عملیاتی باشد.

 نسل جدید محققان علوم پزشکی تربیت خواهند شد 

معاون تحقیقاتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سمینار تولید علم که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد ، از تربیت نسل جدید محققان علوم پزشکی خبر داد.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: تاکنون چنین برنامه ای نداشته ایم و این برنامه فقط با هدف تربیت محقق انجام می شود.

وی تصریح کرد: طی اجرای این برنامه افرادی که برجستگی خاصی داشته باشند انتخاب خواهند شد و این امر بهترین پیوند میان علوم پایه و علوم بالینی است.

وی با بیان اینکه رتبه ایران در تولید علم در منطقه و دربین کشورهای اسلامی اول می باشد، ادامه داد: طی یک سال موفق به نوشتن 40هزار مقاله شده ایم.

وی عمده تولیدات علمی کشور را در حوزه علوم پزشکی بیان کرد و توضیح داد: 50 درصد تولیدات علمی در حوزه علوم بالینی می باشد.

وی تصریح کرد: نقصی که در برنامه تولیدات علمی کشورما وجود دارد آن است که تعداد ارجاعات نسبت به تعداد مقالات تولید شده کمتر است بطوریکه 58 درصد از مقالات تولید شده یک بار فقط ارجاع دارد و یا اینکه اصلا ارجاعی ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه معمولا تولیدات علمی را زمانی مفید می دانیم که مورد ارجاع باشد، بیان کرد: یکی از برنامه هایی که باید بر روی آن کار کنیم این است که تحقیقات مفیدی داشته باشیم تا قابل ارجاع باشد.

وی تاکید کرد: میزان ارجاعات مقالات کشور به نسبت قبل رشد پیدا کرده و از کشورترکیه پیشی گرفته ایم.

وی از افزایش تعداد مجلات علمی در سال های اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه این امر تبدیل به یک تجارت شده است و بسیاری از مجلات تدوین می شوند با این هدف که از نویسندگان مقالات در ازای درج مقاله پول دریافت کنند و این امر موجب شده تا کیفیت را تحت شعاع خود قرار دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی دیگر از چالش ها در زمینه تولید علم این است که بعضی تحقیقات خیلی سطحی انجام می گیرد و طراحی ها، آنالیزها و روش ها دقیق نیست، به همین علت نظام علم سنجی باید بتواند میان تحقیقات خوب و بد تمایز قایل شود.

وی تاکید کرد: باید کمک کنیم تا آموزش را در تحقیق افزایش دهیم و از سوی دیگر محققان بودجه ها را در مسیر درستی سوق دهند.

وی ادامه داد: باید این امر که مقاله ها را شمارش می کردیم عوض شود و به سویی گام برداریم که مقاله ها موثر واقع شوند و منجر به نوآوری شود.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه 55هزار دانشجوی PHD در ایران مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: این افراد باید بتوانند در سطح جهان رقابت کنند، در ایران نیروی انسانی بسیار خوبی برای توسعه علمی کشور وجود دارد و باید بتوانیم زیر ساخت ها را برای انجام فعالیت های آن ها فراهم کنیم.

وی بیان کرد:60 هزار دانشمند برتر در دنیا وجود دارد که انتظارمان بر این است تا از این تعداد سه تا چهار هزار نفر متعلق به کشور ایران باشد که این میزان فقط 88 نفر است.

وی تاکید کرد: باید به سوی پژوهش هایی که برای سلامت خیلی مهم است و بر این اساس برنامه ثبت بیماری سرطان بر مبنای جمعیت را در دستور کار خود قرار داده ایم.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه 80درصد از مرگ و میر موجود در کشور به علت بیماری های غیر واگیر است، گفت: راه اندازی نظام ثبت مخصوص بیماری ها از دیگر برنامه ها است.

وی تامین منابع الکترونیکی را از دیگر برنامه های این وزارت بهداشت برای توسعه تحقیقات بیان کرد و افزود: هم اکنون 10آزمایشگاه خیلی مجهز در 10دانشگاه مشغول راه اندازی است و قرار بر این است در 10 دانشگاه دیگر نیز ساخته شود.

وی همکاری بین المللی را از دیگر اقدامات در راستای توسعه پژوهش اعلام کرد و ادامه داد: فعالیت هایی که خیلی مورد استفاده قرار می گیرند به طور معمول حاصل همکاری بین المللی هستند.

 در راستای ارتقای زیرساخت های تحقیقاتی و تولیدات علمی نافع و کاربردی باید تلاش های مستمری انجام پذیرد

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در سمینار تولید علم و رتبه بندی دانشگاه ها در خراسان شمالی بیان کرد:در حال حاضر بخشی از تحقیقاتی که به صورت مقاله چاپ می شود سطحی است و عمیق نیست چرا که روش هایی که بکار می رود دقیق نیست و آنالیز آن ضعیف و تفسیرآن ممکن است غلط باشد.

دکتر ملک زاده اظهار داشت: ممکن است حجم مقالات علمی ما بالا باشد اما ملاک ما کمیت نیست و کیفیت مقالات است که با میزان ارجاعات و استنادات سنجیده می شود و متاسفانه این میزان در مورد مقالات محققان کشورمان پایین است . به گفته وی نظام علم سنجی و اعتبار سنجی باید بتواند بین تحقیقات خوب و غلط تفاوت قایل شود.

دکتر رضا ملک زاده  خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه پیشرو کشور تنها94 مقاله سطح بالا و قابل استناد دارد .

به گفته وی نظام علم سنجی و اعتبار دهی باید بین تحقیقات کاربردی و بنیادی تفاوت قایل شود و باید تلاش کنیم زیرساخت های تحقیقاتی را ارتقا دهیم و محققان وقت و بودجه و ا نرژی خود را صرف اقدامات اثر بخش نمایند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هم چنین اظهار داشت: برای توسعه علمی باید روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کنیم زیرساخت ها را برای شغل و تحقیقات و پیشرفت دانشجویان فراهم کنیم ،به تحقیقات از نظر کیفی عمق ببخشیم و به محققین اعتماد کنیم و بودجه دهیم.

دکتر "ملک زاده "اظهار داشت: در تمام دنیا 4 میلیون دانشمند داریم که در موسسه  ISIمقالات آنها منعکس شده است و از این بین تنها 60هزار نفر را بعنوان دانشمندان برتر از نظر ارجاعات به مقالاتشان انتخاب کرده اند و انتظار می رود که حداقل3 تا 4 هزار نفر از آن ها ایرانی باشند در حالی که فقط 88 نفر از این تعداد ایرانی هستند.

وی افزود: باید تلاش کنیم افرادی که می توانند در این لیست قرار بگیرند راحفظ وحمایت کنیم زیرا این افراد به خاطر مهیا نبودن زیرساخت ها به جاهای دیگری می روند.

وی تاکید کرد: تربیت نسل جدید دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان پژوهشگر جزء برنامه هایی است که وزارت درنظر دارد اجرایی کند و تاکنون برنامه تربیت محقق نداشته ایم در حالی که این مهم دردنیا اجرایی می شود و برای تولید علم سرمایه گذاری اساسی نشده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری از مجلس و دولت خواسته اند در زمینه تولید علم و تحقیقات و پژوهش برنامه ریزی نمایند و امیدواریم به این امر مهم بیش از پیش توجه شود.

گفتنی است، دکترملک زاده معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی درحاشیه سمینار تولید علم در بجنورد، به همراه رییس دانشگاه و جمعی از مدیران از دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، آزمایشگاه و کتابخانه مرکزی، آزمایشگاه حیوانات و ... بازدید نمودند و ازنزدیک درجریان توانمندی ها و مشکلات این مراکز قرار گرفتند.

۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۲۳
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir