اخبار

ارتباط نوآوری در کاهش پنومونی ناشی از ونتیلاتور

ارتباط نوآوری در کاهش پنومونی ناشی از ونتیلاتور
نتایج مطالعات مختلف در ایران و سایر کشورها نشان داده، پرستاران در راستای جلوگیری از عفونت ریه در اتصال به دستگاه تنفسی مصنوعی از عملکرد ضعیفی برخوردار هستند و یکی از دلایل شیوع پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در کشورهای در حال توسعه کمبود دانش و آگاهی پرستاران گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پنومونی (یکی از عفونت‌های رایج ریه) وابسته به ونتیلاتور (دستگاه تنفسی مصنوعی) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های بخش‌های مراقبت ویژه است.پنومونی 27 تا 47 درصد عفونت در بخش مراقبت ویژه است که خطرمرگ مرتبط با آن ا 33 تا 50 درصد برآورد شده است. پنومونی مرتبط با ونتیلاتور (Vap) منجر به افزایش مرگ و میر، بستری طولانی مدت در بیمارستان، افزایش هزینه برای بیماران و افزایش استفاده از منابع مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. از این رو پیشگیری از Vap اهمیت زیادی در مراقبت از بیماران تحت درمان با تهویه مکانیکی دارد. بروزعفونت های بیمارستانی به ویژه پنومونی مرتبط با ونتیلاتور به طور مستقیم با عملکرد نادرست کادر درمان مانند؛ ضدعفونی نادرست دست‌ها، عدم مراقبت از دهان و دندان و ساکشن ضعیف در ارتباط است که می توان با مداخلاتی مناسب میزان این عفونت‌ها را کاهش داد. نتایج مطالعات مختلف در ایران و سایر کشورها نشان داده است که پرستاران از عملکرد ضعیفی در این زمینه برخوردار بوده‌اند و یکی از دلایل شیوع پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در کشورهای در حال توسعه کمبود دانش و آگاهی پرستاران گزارش شده است. 
باتوجه به اینکه نتایج درمورد دانش و عملکرد پرستاران در مورد پیشگیری از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور (Vap) ضعیف گزارش شده است ا این رو میزان مرگ و میر بالای ناشی از پنومونی مرتبط با ونتیلاتور و افزایش مقاومت دارویی، استفاده از مداخلاتی موثر مانند استفاده از روش‌های آموزشی مختلف برای بهبود دانش و عملکرد پرستاران در خصوص پیشگیری از Vap حائز اهمیت است.مطالعات نشان دادند که روش‌های مختلف آموزشی می ‌تواند نتایج متفاوتی بر دانش و عملکرد داشته باشد. به طوری که درمطالعه‌ای در بیرجند تفاوت معناداری بین آموزش ترکیبی و سخنرانی در میزان یادگیری فراگیران وجود نداشت. در صورتی که در مطالعه دیگری در اهواز میزان یادگیری و رضایت از آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی بیشتر بود.

در این راستا لیلی رستم‌نیا استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز پژوهشی در راستای بررسی تاثیر مداخلات آموزشی به دو شیوه سنتی (سخنرانی) و ترکیبی (سخنرانی- پیامکی) بر دانش و عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نسبت به پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور در مراکز آموزشی درمانی شهر کرمانشاه انجام داده است.
ادامه خبر را اینجا می توانید مشاهده کنید.


۲۲ مهر ۱۴۰۳ ۱۳:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir