اخبار

تلاش محققان کرمانشاهی برای درمان سرطان با گیاه بابونه

تلاش محققان کرمانشاهی برای درمان سرطان با گیاه بابونه
محقق کرمانشاهی، گفت: براساس طرح انجام شده و انجام آزمایشاتی در محیط کشت توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه مشخص شد که گیاه بابونه سبب کشتار سلول‌های سرطانی خواهد شد.

محسن ژاله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به طرح انجام شده با عنوان اثر عصاره‌های گیاه بابونه بر رده‌های مختلف سلول‌های سرطانی، اظهار داشت: برای انجام این طرح سلول‌های سرطان پستان، پوست و شاخه‌ای از سرطان رحمی و پانکراس را از انستیتو پاستور دریافت و کشت دادیم.

وی عنوان کرد: سه مدل عصاره گیری از گیاه بابونه و با سه روش انجام شد و هر سه نمونه عصاره‌های گیاه بابونه سبب کشتار سلول‌های سرطانی شدند و اثر درمانی خالص از خود نشان دادند.

محقق کرمانشاهی با بیان اینکه این تحقیقات باید ادامه یابد گفت: باید ماده مؤثر خالص این گیاه به مرور زمان از آن جدا شود که متوجه شویم کدام شاخه ترکیباتی آن عصاره بالاترین میزان کشتار سلول‌های سرطانی را دارد.

ژاله افزود: این تحقیق مقدماتی بوده و با اثر روی هشت مدل سلول سرطانی سبب مرگ سلولی القاشده در این سلول‌ها شده است.

وی بیان کرد: این مرحله از تحقیقات در مرحله کشت انجام شده و بعد از این مرحله الگوی حیوانی و سپس تجربه بالینی انجام می‌شود؛ به معنای دیگر با عصاره خالص شده مجوز لازم از وزارت بهداشت برای آزمایش روی انسان دریافت می‌شود.

مجری این طرح، گفت: با همکاری تیم‌های تحقیقاتی این روند را می‌توان طی دو سه سال به نتیجه رساند و به عنوان دارویی در اختیار بیماران قرار داد.

ژاله افزود: درباره هزینه این درمان نمی‌توان نظر قطعی داد اما این گیاه به طور کامل در دسترس و کاشت آن ساده است و می‌توان مزرعه‌های خیلی قوی از آن کاشت و از طرفی این گیاه بومی منطقه ایران شده و چون منبع خالص بسیار خوبی در اختیار ما قرار دارد مشکلی برای تأمین این گیاه وجود ندارد.

وی گفت: چنانچه به این تکنولوژی دست پیدا کنیم می‌توانیم دارویی با دسترسی راحت‌تر و شاید با عوارض کمتر تولید کنیم.

مجری این طرح گفت: ریشه بسیاری از داروهای ضدسرطان از گیاه است و شاید عصاره این گیاه کمک کند در زمینه گیاهانی که بومی منطقه ما نیستند و مجبور به واردات دارو یا شبیه سازی شیمیایی هستیم، خودکفا شویم و علاوه بر درمان سرطان در جهت صادرات نیز کمک کننده باشد.

ژاله با اشاره به اینکه به نتایجی که در مرحله کشت به دست آمده بسیار امیدوار هستیم و در واقع بسیار بیشتر از انتظار ما بوده است افزود: یک تیم کوچک نمی‌تواند نتایج خوبی به ثمر برساند، اما امیدوار هستیم همکاران ما در شاخه علوم پایه یا متخصصان بالینی و داخلی دست به دست هم دهند و تیم اجرایی بزرگتر و قویتر تشکیل شود، زیرا هر چه این تیم شامل شاخه‌های متفاوت‌تری باشد به سرعت ما کمک بیشتری می‌کند و به نتیجه دقیق‌تری دست خواهیم یافت.

۲۲ مهر ۱۴۰۳ ۱۳:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir