اخبار

خاصیت‌ معجزه‌وار «زردچوبه» نسخه سرطان را در هم می‌پیچد

خاصیت‌ معجزه‌وار «زردچوبه» نسخه سرطان را در هم می‌پیچد
دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تازه‌ترین بررسی‌های اثر کورکومین بر میزان حساسیت سلول‌های سرطان ملانوم نسبت به شیمی درمانی و استرس شبکه آندوپلاسمی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، چالش‌های اصلی در روند شیمی‌درمانی سرطان‌ها، مقاوم شدن سرطان‌ها نسبت به دارو و بروز عوارض جانبی در عملکرد و ساختار بافت‌های سالم بیماران تحت درمان است؛ بنابراین در درمان این بیماران سعی می‌شود با حداقل دُز دارو و کمترین دوره درمان، حداکثر بهبودی در بیماران ایجاد کرد. تحقیقات در مورد داروهای ضد‌سرطان در دو زمینه کشف داروهای موثرتر و همچنین افزایش کارآیی داروهای موجود ادامه دارد و القا مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی یکی از اصلی ترین مکانیسم‌های این داروهاست.ملانوما یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌های پوست است که اگر در مراحل اولیه درمان نشود، سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر تهاجم کرده و با تخریب عملکرد و ساختار بافت‌ها، درنهایت می‌تواند موجب فوت بیمار شود. علل بروز ملانوما در معرض زیاد قرارگرفتن مقابل اشعه ماورا‌بنفش خورشید و استعداد ژنتیکی است.علی قنبری، دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تازه‌ترین بررسی‌های اثر کورکومین بر میزان حساسیت سلول‌های سرطان ملانوم نسبت به شیمی درمانی و استرس شبکه آندوپلاسمی سخن گفت.

1

وی یادآور شد: در تحقیقی که در آزمایشگاه کشت سلول گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد، با استفاده از ماده گیاهی به نام کورکومین، کارایی داروی ضد سرطان دکاربازین که بطور معمول در درمان ملانوما استفاده می‌شود، افزایش یافت. قنبری خاطرنشان کرد: کورکومین ماده‌ای از دسته پلی‌فنل‌هاست که رنگ ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجبیل را موجب می‌شود. دانشیار گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده که مصرف کورکومین موجب تقویت عمومی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین کورکومین خاصیت ضدپیری و ضدسرطان و پیشگیری کننده بیماری‌های تخریب کننده دستگاه عصبی مانند آلزایمر دارد. وی افزود: در تحقیق حاضر که در شرایط آزمایشگاهی انجام شد، استفاده همزمان کورکومین و داروی دکاربازین موجب القا مرگ سلولی بیشتری در سلول‌های ملانوما نسبت به استفاده داروی دکاربازین به تنهایی شد. این تحقیق نشان داد که کورکومین از طریق تحریک مسیرهای خاص سلولی، اثر افزایش دهنده کارآیی داروی دکاربازین دارد. بطوریکه در استفاده ترکیبی با کورکومین، با دُز کمتر و در زمان کوتاه‌تر، داروی دکاربازین در سلول‌های ملانوما اثر درمانی خود که همانا حذف این سلول‌هاست را اعمال می‌کند.

ادامه خبر را اینجا مشاهده کنید.

۲۷ تیر ۱۴۰۳ ۰۹:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir