اخبار

تلاش محققان کرمانشاهی برای درمان سرطان با استفاده از گیاه خارپنبه

تلاش محققان کرمانشاهی برای درمان سرطان با استفاده از گیاه خارپنبه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سرطان به ویژه سرطان پستان و پروستات یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور به ویژه در استان کرمانشاه است و سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند و این در حالی است که روش‌های درمان آن شامل داروهای شیمی درمانی در عین هزینه‌های بالا عوارض بسیاری را برای بیماران به دنبال دارند.

سیروس جلیلی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: مصرف گیاهان برای درمان بیماری‌های مختلف سابقه‌ای به قدمت حیات انسان دارد در سال‌های اخیر با توجه به عوارض و هزینه کمتر و همچنین تأثیرات جانبی شناخته شده داروهای سنتزی که ممکن است اثرات متضادی داشته باشد، مصرف گیاهان دارویی ارزش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 8000 گونه گیاهی شناخته شده در ایران رشد می‌کند که اغلب می‌توانند دارای ویژگی‌های دارویی باشند، عنوان کرد: ایران با وسعت زیاد و در نتیجه تنوع آب و هوایی آن دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: خارپنبه گیاهی چند ساله از تیره کاسنی است و در کشورهایی از جمله ایران و آذربایجان گسترش دارد و برگ‌های آن سبز تیره و به شکل پر با حاشیه پوشیده از خار است؛ این گیاه به حالت خودرو در ایران بیشتر در غرب کشور، دشت مغان، خوزستان و کلاردشت می‌روید.

جلیلی افزود: خارپنبه گیاه با ارزش دارویی است که به طور گسترده در طب سنتی اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره گیاه به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی به عنوان یک عامل محافظتی در فرمولاسیون داروهای مراقبت از پوست و درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

گزارش تکمیلی این خبر را می توانید از وبسایت خبرگزاری تسنیم دنبال کنید. 

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir