اخبار

چه عواملی موجب کاهش تمایل زوجین ایرانی به داشتن "فرزند بیشتر" شده است؟

یک دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت، به تشریح عوامل موثر بر کاهش تمایل زوجین ایرانی به داشتن فرزند بیشتر پرداخت.

دکتر شاهین سلطانی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور گفت: همین سیر کاهشی در دو دهه اخیر موجب شده که جمعیت ایران با شتاب هر چه بیشتر به سمت پیری حرکت کند.

وی افزود: در همین راستا نیاز است که اقدامات لازم برای جوانی جمعیت هرچه سریعتر دردستور کار قرار گیرد، اما قبل از آن باید مشخص شود که چه چیز موجب کاهش نرخ فرزندآوری در ایران شده است.

سلطانی گفت: در همین راستا تحقیق گسترده ای در این زمینه انجام دادیم که عوامل موثر بر کاهش تمایل به فرزندآوری را در میان زوجین ایرانی شناسایی کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این تحقیق در دو بخش صورت گرفت که یکی در سطح استان و دیگری در سطح کشور اجرایی شد.

سلطانی خاطرنشان کرد: در بخش اول تحقیق-مربوط به استان کرمانشاه- سه عامل نگرانی از مراقبت فرزند، عدم نگرش مثبت به داشتن فرزند بیشتر و مسائل اجتماعی و اقتصادی به عنوان مهمترین عوامل عدم تمایل زوجین کرمانشاهی به داشتن فرزند بیشتر تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه این تحقیق در بعد کشوری هم انجام گرفت و بیش از دو هزار نفر در این تحقیق شرکت کردند که 94 درصد آنها زن و شش درصد مرد بودند، افزود: براساس نتایج این تحقیق، نگرانی از آینده فرزند، وجود هنجار اجتماعی در خصوص داشتن فرزند کمتر، رضایت نداشتن از زندگی زناشویی با وجود فرزند بیشتر، نگرش منفی به فرزند بیشتر مبنی بر اینکه زندگی آینده زوجین را سخت می کند، دسترسی کمتر به درمانهای ناباروری و نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی از جمله عوامل موثر بر عدم تمایل زوجین به داشتن فرزند بیشتر در سطح کشور است.

فرهنگسازی یک ضرورت برای افزایش جمعیت است/ رسانه‌ها پای کار بیایند

سلطانی گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیش از هر اقدام تشویقی اقتصادی در زمینه فرزندآوری، نیاز است که در این زمینه کارهای فرهنگی صورت گرفته و فرهنگسازی گسترده در خصوص مزایای داشتن فرزند بیشتر انجام شود.

این مسئول افزود: پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها در این زمینه به شکل گسترده از روانشناسان بهره گرفته و مزایای داشتن فرزند بیشتر را برای زوجین تشریح کنند.

سلطانی گفت: همچنین صدا و سیما باید بیش از هر رسانه دیگر در این زمینه پای کار آمده و با تولیدات مختلف در این زمینه فرهنگسازی کند.

وی افزود: علاوه بر فعالیت گسترده رسانه‌ها، در این زمینه اقدمات دیگری از جمله افزایش طول مدت مرخصی زایمان برای زنان شاغل باید لحاظ شود.

سلطانی گفت: همچنین مراکز مراقبتی ویژه نوزادان باید راه اندازی شود تا مادران شاغل، نوزادان خود را با خیال راحت در ساعاتی از روز به این مراکز بسپارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در کنار این اقدامات، ساختارهای حمایتی در زمینه فرزندآوری باید بیشتر شکل ثابت و پایدار به خود بگیرد که خانواده بتواند با اعتماد به پشتوانه این حمایت ها، صاحب فرزندان بیشتر شود و اینطور نباشد که با تغییر دولت‌ها این حمایت‌ها قطع شود.


۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir