اخبار

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه برگزیده در حوزه تحقیقات، فناوری و تحقیقات دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه برگزیده در حوزه تحقیقات، فناوری و تحقیقات دانشجویی

نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اصحاب رسانه روز یکشنبه 21 شهریور 1400 در معاونت تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دکتر رضا خدارحمی با اشاره به اهمیت پژوهش، گفت: در توصیف اهمیت پژوهش باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ کاری بویژه در دنیای امروز بدون تحقیق و پژوهش قابل انجام نیست.

وی افزود: امروزه با توجه به اینکه علم مربوط به سلامت و پزشکی در حال رشد بسیار است و همچنین فناوری های علوم پزشکی طوریکه علوم بیولوژیکی از شاخه های علمی هستند که سرعت تولید علم و یافته های جدید علمی حالت انفجار گونه را دارد و قابل مقایسه با سایر علوم نیست.

دکتر خدارحمی با اشاره به اختصاص بودجه کشور به امر پژوهش گفت: در حالی که بسیاری کشورهای پیشرفته بودجه های کلان به امر پژوهش اختصاص می دهند،متاسفانه در کشور بودجه پژوهش چندان چشمگیر نیست و نیاز است با توجه به اهمیت این حوزه توجه بیشتری به آن شده و بودجه بیشتری را به آن اختصاص دهند.

درخواست تیپ یک شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را داده ایم

 وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بعنوان دانشگاه پیشرو به امر پژوهش توجه خوبی صورت گرفته، بطوری که در شرایطی که اوضاع مالی خوبی داشتیم حدود سه درصد درآمدهای دانشگاه به امر پژوهش اختصاص داده شد و در شرایط فعلی به ویژه در شرایط شیوع کرونا با توجه به کاهش سطح درآمدها این میزان به دو درصد کاهش یافته و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اختصاص این درصد نشان داد که یکی از وفادارترین دانشگاه ها در تامین بودجه تحقیق و پژوهش است.

دکتر خدارحمی خاطرنشان کرد: این میزان بودجه جدای از بودجه های اختصاصی و ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درادامه در تشریح عملکرد چهارساله این معاونت گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر همواره در رتبه بندی های صورت گرفته جزو دانشگاه های برتر تیپ دو در کشور بوده ایم و با توجه به کسب رتبه اول در بسیاری حوزه ها در میان دانشگاه های تیپ دو، اخیرا درخواست داده ایم که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به جمع دانشگاه های تیپ یک اضافه شود.

وی افزود: این درخواست باید از سوی وزارت بهداشت بررسی شود و امیدواریم با توجه به عملکرد موفق دانشگاه که بعضا در برخی حوزه ها از دانشگاه های تیپ یک هم جلوتر بوده ایم، با این درخواست موافقت شود.

دکتر خدارحمی خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت دانشگاه علوم پزشکی از تیپ دو به تیپ یک می تواند نقش موثری در افزایش بودجه های ابلاغی و نیز توسعه رشته های آموزشی دانشگاه داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در بحث عملکرد پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان 57 دانشگاه علوم پزشکی کشور رتبه هشتم را دارد و در میان دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو در جایگاه نخست قرار داریم.

وی به رشد چشمگیری دانشگاه از نظر علمی اشاره کرد وافزود: تعداد مقالات بین المللی دانشگاه از 111 در سال 2017 به 444 در سال 2020، که تولید آنها بسیار کار دشواری است و تعداد کل مقالات دانشگاه از 705 مقاله در سال 2017 به 1340 مقاله در سال 2020رسیده است.

وی همچنین به رشد نسبت مقاله به هیات علمی اشاره کرد و گفت: در شاخص مقاله به هیات علمی رشد بیش از دو برابری را داشتیم و از 1.2 به 2.6 رسیده ایم.

یکی از اقدامات خوبی که در پژوهش انجام شده است ایجاد زیر ساخت برای پژوهش پاسخگو به جامعه بوده است

یکی از اقدامات خوبی که در پژوهش انجام شده است ایجاد زیر ساخت برای پژوهش پاسخگو به جامعه بوده است، در همین راستا یک مطالعه آینده گر بنام کوهورت روانسر ایجاد شده است، مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) را راه‌اندازی کردیم که در فاز اول این مطالعه با بررسی بیش از ۱۰ هزار بزرگسال ۳۵ تا ۶۵ سال و سه هزار نفر ۱۸ تا ۳۴ سال در شهرستان روانسر به پایان رسیده و هم اکنون نیز فازهای پیگیری سال پنجم و ششم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در جمعیت روانسر و بر اساس تحقیقات انجام شده شیوع چاقی ۲۶.۷ درصد و شیوع اضافه وزن ۴۳.۵ درصد است گفت : همچنین شیوع بیماری های قلبی - عروقی در جمعیت مورد بررسی  ۱۸ درصد،  شیوع پرفشاری خون ۱۶ درصد، شیوع دیابت ۹ درصد،  شیوع سندروم متابولیک ۳۳.۵ درصد، شیوع سنگهای کلیوی نزدیک به ۱۸.۵ درصد و اختلال چربی های خون ۴۴ درصد که از میانگین کشوری بالاتر است.

 36 "رجیستری بیماری ها" در کرمانشاه فعال است

دکتر خدارحمی در ادامه از پروژه نظام ثبت بیماری های (رجیستری) هم به عنوان یکی دیگر از تحقیقات کاربردی یاد کرد و افزود: در حال حاضر 36 رجیستری در سطح استان داریم که 13 مورد آن با سایر استان ها همکاری داریم که وضعیت 12 هزار و 149 بیمار در آنها بررسی می شود.

وی افزود: در نظام ثبت بیماری ها علل و علائم و درمان و ... انواع بیماری ها بررسی می شود که منجر به کسب راهکارهای مناسب جهت بهبود درمان و پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: این رجیستری در سطح استان و در بیمارستان ها و کلینیک ها و برخی مطب ها انجام می شود و اطلاعات بیماران در آن ثبت می شود و برحسب نیاز هرساله پیگیری در خصوص روند بیماری آنها انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وضعیت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با ۶ هزار و ۲۰۰ دانشجو و بودجه سالیانه ۲ میلیارد تومان برای پایان‌نامه‌های دانشجویی قابل قبول ارزیابی کرد و گفت :در پژوهش وضعیت خوبی داریم طوریگه در بررسی 100 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 11 نفر جزء 1 درصد ESI هستند که در 6 نفر اول دو عضو هیات علمی بالینی به چشم می خورد. همچنین علاوه بر اینکه در بین دانشگاه های علوم پزشکی تیپ ۲ رتبه اول و در کل کشور رتبه هشتم را از لحاظ عملکرد پژوهشی داریم، در کمیته تحقیقات دانشجویی رتبه اول در بین دانشگاه های علوم پزشکی تیپ ۲ و در کل کشور رتبه پنجم، اخلاق و کوهورت رتبه اول کشور و در آزمایشگاه جامع رتبه دوم تیپ ۲ و رتبه چهارم را در کل کشور به دست آوردیم که حاصل زحمات همه مجموعه‌های دانشگاه است که وضعیت خوبی را از لحاظ عملکرد پژوهشی برای دانشگاه رقم زده است.

دکتر خدارحمی در خصوص حمایت از تحقیقات در حوزه کووید افزود: تا کنون 800 میلیون تومان هزینه شده در راستای حمایت از تحقیقات در حوزه کووید-19 که نتیجه آن به زودی روانه بازار خواهد شد. 

6 هزار خدمت در آزمایشگاه جامع تحقیقات انجام شده است. 

وی در ادامه اقدامات انجام شده پژوهشی در معاونت تحقیقات به اجرای 7 فراخوان و 6 هزار خدمت انجام شده در آزمایشگاه جامع تحقیقات و همچنین عضویت این آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری اشاره کرد.

وضعیت خوبی در تجهیزات تحقیقاتی داریم

دکتر خدارحمی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه تجهیزات پژوهشی در وضعیت خوبی به سر می برد گفت:  دستگاههای با تکنولوژی بالایی در آزمایشگاه جامع تحقیقات وجود دارد مانند دستگاه الکترونی روبشی، فلوسایتومتری، AFM و تنها در چندماه گذشته 12 میلیارد تومان تجهیزات پیش بالینی برای دانشگاه خریداری شده است. و در این خصوص یکی از 6 دانشگاه علوم پزشکی  کشور هستیم که اقدام کرده ایم. و 7 فریزر منفی 80 درجه در بیوبانک دانشگاه موجود است. 

پیگیر اخذ مجوز پژوهشکده یا مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی هستیم 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت دو پژوهشکده ذیل این معاونت گفت: در حال حاضر دو پژوهشکده "سلامت" و "فناوری های سلامت" را داریم که در مجموع 13 مرکز تحقیقاتی را ذیل خود دارند.

دکتر خدارحمی از پیگیری برای راه اندازی پژوهشکده سوم دانشگاه خبر داد و افزود: این پژوهشکده که عنوان "مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی" را دارد، بسیار برای ما حیاتی است و با توجه به اینکه زیرساخت های علمی آن در استان مهیا است موافقت اولیه راه اندازی آن را کسب کرده ایم.

وی افزود: هم اکنون فاز اول این پژوهشکده اجرایی شده و ساختمان آن نیز با 22 میلیارد تومان اعتبار کنار گذاشته است و امیدواریم مجوز آن را ظرف ماه های آینده دریافت کنیم.

تکمیل پارک فناوری و سلامت نیازمند حمایت مدیران استانی است

دکتر خدارحمی در تشریح اقدامات انجام شده حوزه مدیریت توسعه فناوری سلامت اشاره ای هم به فعالیت پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داشت و افزود: کرمانشاه تنها استانی است که دو پارک دارد که یکی متعلق به جهاد دانشگاهی و دیگر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

وی افزود: پارک فناوری سلامت کرمانشاه از اواخر سال گذشته راه اندازی شده و هم اکنون جزو چهار پارکی در کشور است که ردیف مستقل بودجه دارد. امیدواریم با حمایت های استانداری در ماههای پیش رو فضای کارگاهی مورد نظر در اختیار پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

دکتر خدارحمی ضمن اشاره به کسب رتبه اول فناوری در سه سال اخیر به فعالیت های این حوزه پرداخت و گفت : در حال حاضر 69 واحد فناور که 14 واحد آن دانش بنیان هستند ذیل مرکز رشد فناوری سلامت فعالیت دارند و فعالیت این شرکت ها توانسته 200 شغل تمام وقت و پاره وقت ایجاد کند.

وی افزود: مدیریت توسعه فناوری سلامت در حوزه فناوری پاسخگو به جامعه موفق بوده است و  قراردادهای ارتباط با صنعت خود را از ۱۱ فقره با ارزش ۲۷۰ میلیون تومان در چهار سال گذشته به ۴۰ فقره به ۲۰ میلیارد تومان برساند.

وی همچنین به زیرساختی و فروش مدیریت توسعه فناوری سلامت اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه زیرساخت های تشکیلاتی مدیریت فناوری سلامت موفق بوده و از جمله این فعالیت ها را می توان به ایجاد واحد انتقال تکنولوژی و راه‌اندازی دفتر مالکیت فکری (کانون پتنت ایران) اشاره کرد. و مرکز رشد فناوری سلامت توانسته فروش ۱ میلیارد تومانی خود را در ۴ سال گذشته به ۲۱ میلیارد تومان برساند.

وی راه‌اندازی فراخوان‌های طرحهای فناوری، حمایت از ۳۰ طرح فناورانه، دریافت ۲۶ مجوز تولید محصولات برای شرکت های عضو مرکز رشد فناوری سلامت، آموزش دانشجویان در سه دوره المپیاد در رشته کارآفرینی در نظام سلامت، موفقیت شرکت نیکان اکسیر بعنوان تولید کننده انحصاری دو داروی پرامی پکسول و دونپزیل در کشور از اقدامات مهم دیگر حوزه مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه دانست. 

در دوران کرونا مشخص شد که دانشگاه پتانسیل خوبی در تولید ماسک دارد، مانند ماسک های سه لایه، ماسک های n۹۵ و n۹۹ و در حوزه مقابله با کرونا نیز محصولاتی همچون دستگاه تصفیه هوا، دستگاه الکل پاش،  دستگاه تولید دستکش، یخچال پرتابل، صفحه کلید صوتی آسانسور،دستگاه نوبت دهنده غیر لمسی را تولید کرد. 

دکتر خدارحمی کسب رتبه اول اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، کسب رتبه پنجم ترجمان دانش، کسب رتبه برتر کشوری در بخش وب سایتهای کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، افتتاح مرکز مطالعات مرور نظام مند و متا آنالیز و ارتقاء 5 پله ای رتبه وبومتریکس و ورود به رتبه بندی  ISC از اقدامات مهم حوزه مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه است. 

حسن ختام نشست خبری 21 شهریور اقدامات کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه بود که دکتر خدارحمی ضمن تشکر از این حوزه اهم اقدامات این حوزه را بیان کرد:  کمیته تحقیقات دانشجویی در سالهای ۹۷ ، ۹۹ و  ۱۴۰۰ (نتایج آن به صورت رسمی بیان نشده است)، رتبه یک در بین دانشگاههای تیپ دو را کسب کرده است، برگزاری اولین مدرسه فناوری کشوری را به کمک مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه،  کمیته تحقیقات دانشجویی از سال ۱۳۷۴ تا کنون ۶۴۲مقاله با ایندکس ISI منتشر کرده است که ۴۶۴ مقاله آن مربوط به ۴ سال اخیر بوده است.

وی افزود:  طرح های تحقیقاتی که از ابتدا تاکنون به انجام رسانده است که ۷۴۵ مورد که ۵۳۴ طرح تحقیقاتی در ۴ سال اخیر مصوب شده است و در سال ۹۹ موفق به ثبت ۸ مورد اختراع فن آوری توسط دانشجویان شده است.

گفتنی است کمیته تحقیقات دانشجویی در تحقیقات کووید نیز عملکرد خوبی داشته و در کسب رتبه نخست مقالات کووید کشور دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه نقش داشته اند.  

 

 

 

 

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir