اخبار

۸۰ درصد از جمعیت مورد بررسی مطالعه کوهورت روانسر دچار اضافه وزن و چاقی می باشند.

۸۰ درصد از جمعیت مورد بررسی مطالعه کوهورت روانسر دچار اضافه وزن و چاقی می باشند.

دکتر یحیی پاسدار نماینده مجریان کوهورت روانسر روز چهارشنبه 9 شهریور در شورای پژوهشی دانشگاه گزارش اقدامات انجام شده در کوهورت روانسر را ارائه نمود. 

نماینده مجریان کوهورت روانسر در خصوص هدف مطالعه کوهورت روانسر گفت: کوهورت  روانسر یکی از مطالعات بزرگ Persian کوهورت میباشد، با هدف ارزیابی بیماری‌های غیر واگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال 1393 آغاز به کار کرده است. 

دکتر دلیل انتخاب شهرستان روانسر را داشتن قومیت "کُرد" و همچنین همکاری خوب مسئولان وقت شهرستان روانسر با مجریان کوهورت و در اختیار قرار دادن امکانات لازم جهت انجام پروژه عنوان کردند.

ایشان در خصوص اقدامات صورت گرفته در فازهای مختلف این پروژه خاطر نشان کردند: فاز اول این مطالعه با بررسی بیش از ۱۰ هزار بزرگسال ۳۵ تا ۶۵ سال و ۳ هزار نفر ۱۸ تا ۳۴ سال به پایان رسیده و هم اکنون نیز فاز های پیگیری سال پنجم و ششم در حال انجام می باشد.

وی در ادامه به دستاوردهای مهم این پروژه اشاره نمودند که :

کسب امتیاز علمی و پژوهشی و نقش موثر در رتبه بندی کشوری و ارتقاء جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح وزارت بهداشت و درمان، چاپ بیش از 40 مقاله در مجلات بین المللی، انجام بیش از 28 عنوان پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از داده های کوهورت، انجام 45 طرح تحقیقاتی تصویب شده از دیتاهای کوهورت و دستیابی به شیوع و بروز بیماری های غیر واگیر با هدف کنترل و پیشگیری این بیماری ها و شناسایی عوامل خطر از جمله آنها بودند. 

ایشان اضافه کردند که نتایج مطالعات نشان داد که در جمعیت روانسر شیوع چاقی ۲۶.۷ درصد و شیوع اضافه وزن ۴۳.۵ درصد می باشد، همچنین شیوع بیماری های قلبی - عروقی در جمعیت مورد بررسی  ۱۸ درصد، شیوع پرفشاری خون ۱۶ درصد، شیوع دیابت ۹ درصد، شیوع سندروم متابولیک ۳۳.۵ درصد، شیوع سنگهای کلیوی نزدیک به ۱۸.۵ درصد می‌باشدو اختلال چربی های خون ۴۴ درصد است، این یافته ها نشان می دهد که این بیماری ها با الگوی کشوری فاصله و شیوع نسبتاً بالاتری را نسبت به میانگین کشوری دارند.

از جمله موارد دیگر قابل توجه در یافته های کوهورت این می باشد که میانگین نمک دریافتی در بزرگسالان شهرستان روانسر بیشتر از دو برابر حد مجاز و میانگین دریافت چربی های اشباع بیش از حد مجاز کشوری می باشد. 

گفتنی است مرکز تحقیقات مطالعات آینده نگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تایید دانشگاه در مراحل نهایی تصویب در شورای گسترش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir