اخبار

بازیافت باکتری Bt به روش غشاهای پلیمری

بازیافت باکتری Bt به روش غشاهای پلیمری
محققان موسسه تحقیقات پزشکی کشور برای نخستین بار در کشور با پشتیانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی موفق به بازیافت اسپور و کریستال باکتریBt به عنوان آفتکش بیولوژیک از محیط کشت تخمیری با استفاده از فرآیند جداسازی غشایی شدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از طرح‌های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران با هدف کمک به پیش برد مرز های دانش و حل مسائل اساسی کشور بر اساس اولویت های علمی کشور در شاخه های مختلف علوم از جمله اقداماتی است که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. طرح‌هایی که از سوی پژوهشگران در موضوع‌هایی با فراگیری محدود، خرد و تخصصی به کارگروه مربوطه ارسال شده و پس از تایید حمایت لازم را دریافت می‌کنند.

بازیافت اسپور  و کریستال باکتری Bacillus thuringiensis، (Bt) به عنوان آفتکش بیولوژیک از محیط کشت تخمیری با استفاده از فرآیند جداسازی غشایی یکی از طرح‌هایی است که با حمایت صندوق در موسسه تحقیقات پزشکی کشور انجام شده است، رسول مرزبان مجری این پروژه درباره اهداف انجام این طرح اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش بازدهی و کیفیت محصول نهایی فرایند تولید تخمیری در باکتری Bt، کاهش زمان و هزینه لازم طی فرآیند جداسازی غشایی در جهت تولید Bt با هزینه کمتر و کارایی بیشتر بود.

مرزبان عنوان کرد: میکروفیلتراسیون فرآیند مناسبی برای خالص سازی اسپور و کریستال باکتری Bt است همچنین ترکیب فرآیندهای میکروفیلتراسیون و الترافیلتراسیون به منظور جداسازی و تغلیظ اسپور و کریستال Bt از محیط کشت نتایج خوبی را به دست داد و جداسازی 99% اسپور و کریستال در کار حاضر به دست آمد.

وی تصریح کرد: این روش برای نخستین بار در کشور در شرایط آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد و مراحل ثبت اختراع آن نیز به پایان رسیده است. البته پیش از این نیز با روش‌های دیگری این باکتری جداسازی می‎شد اما همانطور که اشاره کردم این روش اقتصادی و با کارایی بالاتری است.

طرحی دیگری با عنوان جداسازی باکتری‌های مقاوم به تانن در گوسفندان مصرف‌کننده برگ بلوط در استان گیلان نیز توسط یوسف روزبهان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه علوم دامی انجام شده است، روزبهان درباره این طرح بیان کرد: ابتدا، جداسازی باکتری‏ها از شکمبه گوسفند (مصرف کننده خوراک تانندار) و تعیین نوع مکانیسم آنها (مقاوم یا تجزیه کننده ترکیبات تاننی) صورت گرفت. پس از آن، ویژگی‏های مورفولوژیکی و شناسایی فیلوژنیک این باکتری­ها با استفاده از روش‌های مولکولی تعیین شد. سپس، اثر این باکتری‏ها بر تجزیه ترکیبات تاننی در شیرابه شکمبه گاو شیری در شرایط ازمایشگاهی بررسی شد که نتایج مثبتی بدست آمد.

وی اظهار کرد: در ادامه این پروژه فعالیت‏های تکمیلی تحت عنوان "اثر انتقال باکتری تجزیه کننده ترکیبات تاننی به شکمبه دام زنده (گاو شیری یا گاو گوشتی)" آزمون خواهد شد تا مشخص شود آیا این باکتری در شکمبه دام زنده قدرت زیست دارد و در صورت زنده ماندن آیا قدرت انطباق و رقابت با کل جمعیت میکروبی را دارا است.

روزبهان گفت: جهت ثبت اختراع در رابطه با این طرح اقدام شده و در انتظار نتیجه بررسی هستم همچنین نتایج اجرای طرح در قالب چند مقاله و در چه نشریه‏ منتشر شده است.

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۳۴
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir