اخبار

تامین نیازها و استفاده بهینه از مازادها در بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

تامین نیازها و استفاده بهینه از مازادها در بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی
مدیر عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مجموعه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، نیازها و مازاد مواد و تجهیزات مصرفی خود را اعلام کنند و از این طریق ضمن صرفه‌جویی و جلوگیری از خریدهای مکرر، نیاز مجموعه‌ها به مواد آزمایشگاهی تامین شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه جندی شاپور اهواز، با اشاره به اهمیت تامین مواد آزمایشگاهی متناسب با نیاز هر مجموعه گفت: بهتر است این امکان فراهم شود که مجموعه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، نیازها و مازاد مواد و تجهیزات مصرفی خود را اعلام کنند تا از طریق این هم افزایی، در هزینه ها صرفه جویی شود.

وی افزود: یک مجموعه آزمایشگاهی ممکن است به خرید مواد آزمایشگاهی بپردازد ولی بخشی از این مواد مصرف نشود. از سوی دیگر، همین میزان مواد آزمایشگاهی بلااستفاده می تواند نیازهای یک آزمایشگاه دیگر را برطرف کند که اگر چنین تعاملی در  بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی انجام گیرد، ضمن جلوگیری از اسراف به دلیل هدررفتن و مستهلک شدن مواد مازاد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

«مریم کوچک» ، با بیان این‌که نیروی انسانی متخصص، اساس بهره‌وری آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است، بیان کرد: بسیاری از آزمایشگاه‌ها مملو از لاشه تجهیزات آزمایشگاهی است که به دلیل عدم استفاده صحیح یا نبود کارشناسان خبره برای راه‌اندازی و بهره‌گیری صحیح، بدون استفاده هستند. زیرا اغلب کاربران دستگاه‌ها کارشناسانی هستند که تسلط لازم و تخصص کافی در بهره‌گیری از یك دستگاه آزمایشگاهی را نداشته و بعضا بر مبنای تجربه شخصی، در بهترین حالت صرفا با بخشی از توانمندی‌های دستگاه آشنایی دارند.

وی ادامه داد: اعتقادم این است که متناسب با هزینه‌های هنگفتی که هر مجموعه برای خرید تجهیزات انجام می‌دهد، باید برای به‌کارگیری و تربیت و مهارت بخشی کاربر متخصص هزینه کند تا ضمن جلوگیری از اتلاف سرمایه، کارایی‌های یک دستگاه به طور تمام و کمال مورد بهره‌برداری و استفاده قرار بگیرد.

مدیر مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه اهواز، آموزش و تربیت نیروی انسانی را در افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت نتایج آزمایشگاهی مهم ارزیابی کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کامل، که ابعاد و جزییات یک دستگاه آزمایشگاهی را برای کاربر شفاف می‌کند و طرز کار دستگاه را به صورت اصولی آموزش می‌دهد، می‌تواند به افزایش بهره‌وری ساختار آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور منجر شود.

 

این فعال آزمایشگاهی، تعمیر و نگهداری را یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی بهره‌وری و کارآمدی مجموعه‌های آزمایشگاهی دانست و افزود: هزینه هنگفتی صرف خرید یک دستگاه آزمایشگاهی می‌شود اما متاسفانه نبود ضمانت، خدمات پس از فروش و امکانات مناسب تعمیر و نگهداری اغلب این دستگاه‌ها،  مجموعه‌ها را با مشکلاتی زیادی مواجه می‌کند.

وی افزود: کمک و حمایت از ارائه کنندگان خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری، می‌تواند به پیشبرد کار آزمایشگاه‌ها و به طبع آن، کار پژوهش و تولید محصول فناورانه کمک کند.

این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبری معاونت علمی و فناوری همچنین گفت: اجتماع و هم افزایی مجموعه‌های آزمایشگاهی و شکل‌گیری ارتباط موثر میان آن‌ها، از مهم‌ترین مزیت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است که بدون نیاز به وجود تجهیزات به صورت موازی و در تمام مجموعه‌ها، محققان می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی بهره‌مند شوند.

وی ارتباط سالم و موثر بین مراکز آزمایشگاهی و تخصص افراد فعال در این حوزه را دو مورد مهم بیان کرد که می‌تواند بهبود نتایج را به دنبال داشته باشد که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، گام بلندی در تحقق این دو مهم برداشته است.

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir