اخبار

کاهش پرداختی از جیب مردم مهمترین هدف وزارت بهداشت/برداشته شدن هزینه انتقال ارز برای واردات دارو و تجهیزات از دستاوردهای برجام

کاهش پرداختی از جیب مردم مهمترین هدف وزارت بهداشت/برداشته شدن هزینه انتقال ارز برای واردات دارو و تجهیزات از دستاوردهای برجام
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کاهش پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی و ارائه خدمات با کیفیت مناسب هدف اصلی وزارت بهداشت است، گفت: واگذاری پروژهای حوزه سلامت به بخش خصوصی منطبق با توانایی پرداخت مردم خواهد بود.
به گزارش وب‌دا دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در سومین نشست خبری خود در خصوص برگزاری همایش ملی فرصتهای اقتصادی در حوزه سلامت که روز سه شنبه 29 دی ماه برگزار خواهد شد، گفت:  تمامی پروژه‌هایی که برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی می‌کنیم مطالعات اقتصادی دقیقی دارد .

دکتر حریرچی این موضوع را متفاوت با بحث خصوصی سازی عنوان کرد و تاکید کرد: ما خدمات و سرمایه‌گذاری را از بخش خصوصی مطالبه می‌کنیم و مطابق با قیمت‌گذاری که هم برای بخش خصوصی مقرون به صرفه است و هم مردم توانایی پرداخت آن را داشته باشند ارایه می دهیم و مابه‌تفاوت آن در مواقع لازم توسط دولت پرداخت می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در توضیح بشتر در مورد چگونگی معرفی پروژهای حوزه سلامت به سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: این بسته‌ها با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و براساس ارقام دقیق محاسبه شده است .

دکتر حریرچی گفت: در این بسته ها درصد ارائه خدمات با تعرفه دولتی حداقل 70 درصد و بقیه ارائه خدمات با تعرفه مصوب خصوصی پیش‌بینی شده است و اگر غیر از این عمل شود از نظر ما تخلف است.

 کاهش پرداختی از جیب مردم و ارائه خدمات با کیفیت هدف اصلی وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم و ارائه خدمات با کیفیت مناسب هدف اصلی وزارت بهداشت است.

وی افزود: 80 درصد مردم فقط با تعرفه مصوبه دولتی توانایی استفاده از خدمات بیمارستانی و یا حتی سرپایی را دارند. 15 تا 17 درصد مردم نیز با کمک بیمه تکمیلی و 3 درصد نیز به صورت آزاد از خدمات درمانی استفاده می‌کنند. بنابراین بسته ارائه خدمت را بر این مبنا تنظیم کرده‌ایم که با سرمایه‌گذاری بیشتر و مقرون به صرفه‌تر و با کمک دولت همراه است.

 

دستگاه‌های نظارتی و امنیتی طبق قانون با تجمع‌های غیرقانونی برخورد خواهند کرد

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر علت تجمع رادیولوژیست‌ها و چگونگی ابراز اعتراضات گفت: برای هرگونه اعتراض یک سیستمی در داخل وزارت بهداشت با سلسله مراتب خاصی پیش‌بینی شده و سلسله مراتب خاصی هم در دستگاه‌های نظارتی، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری  وجود دارد که  اعتراضات را بررسی و مورد رسیدگی قرار می دهند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت  منطقی را که هرگونه اتفاق و خواسته صنفی با تجمع مطرح شود را نمی پذیرد .

دکتر حریرچی علت اعتراض اخیر رادیولوژیست‌ها را بخشنامه‌ اخیر وزارت بهداشت عنوان کرد که براساس آن به افرادی که فوق تخصص پریناتولوژی دارند و تعداد کل آنها در کشور 65 نفر است اجازه انجام سونوگرافی برای آگاهی از سلامت جنین داده شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت  با تاکید بر اینکه هدف اصلی نظام سلامت تامین سلامت مردم است، خاطرنشان کرد : سیاست‌های وزارت بهداشت منطبق با مصالح کل مردم ، مصالح همه صنوف جامعه پزشکی و منطبق با موازین پزشکی دنیاست.

سخنگوی وزارت بهداشت  با بیان اینکه برگزاری اینگونه تجمعات علاوه بر انعکاس داخلی انعکارس خارجی نیز دارد تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی طبق قانون و بر اساس وظیفه خود با این نوع تجمع‌های غیرقانونی برخورد خواهد کرد.

 

بعد از برجام ،هزینه انتقال ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی برداشته می شود

دکتر حریرچی همچنین درپاسخ به این پرسش که برجام چه دستاوردهایی در حوزه سلامت در پی خواهد داشت گفت: وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های خاص خود را در این زمینه انجام داده بود و اولین دستاوردی که شب گذشته با آن مواجه بودیم این است که تاکنون برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی حدود سه و نیم تا ده درصد به عنوان هزینه انتقال ارز پرداخت می‌کردیم که از این پس داروها و تجهیزات پزشکی که از طریق LC وارد کشور می‌شوند هزینه انتقال ارز را نخواهند داشت.

وی یادآور شد: البته ممکن است این موضوع به سرعت و از همین فردا انجام نشود چرا که ممکن است دارو و تجهیزات به اندازه 6 یا 9 ماه وارد کشور شده باشد بنابراین از روزی که این داروها و تجهیزات از طریق LC به کشور وارد شوند هزینه انتقال را نخواهند پرداخت.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از اعلام آمادگی کشورهای آسیای جنوب شرقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ایران تا 5 میلیارد دلار خبر داد و گفت: بعد از برجام تاثیراتی که بر فضای مالی مثبتی که درکل دولت ایجاد خواهد شد و و نیز تاثیرات مستقیمی که بر حوزه سلامت ایجاد خواهد شد حوزه سلامت دستخوش تغییرات مثبتی خواهد شد.

 

طرح تحول سلامت ، همچنان با قوت ادامه می یابد

دکتر حریرچی درخصوص نگرانی که به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و به تبع آن احتمال خدشه‌دار شدن و یا متوقف شدن طرح تحول سلامت ایجاد شده بود گفت: طرح تحول سلامت با توجه به تاکید شخص رئیس جمهور برای اجرا و استمرار آن ، همچنان با قوت ادامه پیدا می‌کند و دستاوردهای نظام سلامت حفظ خواهد شد.

 

برنامه‌های گسترده وزارت بهداشت برای ارائه خدمات دندانپزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه از کامل شدن بسته‌های بهداشتی و پیشگیری بیماری‌های دهان و دندان تا آخر سال خبر داد و گفت: در سال آینده نیز برنامه‌های وسیعی برای ارائه خدمات دندانپزشکی خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین درخصوص بودجه این وزارتخانه در سال 95 گفت:  بودجه اجزای پیچیده‌ای دارد بنابراین ارقامی که درخصوص بودجه ارائه می‌شود مربوط به بخش‌های مختلف بودجه بوده و رقم آن متفاوت است.

تخصیص بودجه لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده و گسترش پایگاه‌های شهری

وی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت و همکاری‌های خوبی که در تخصیص بودجه سال 95 به حوزه سلامت صورت گرفته است اعتبار لازم برای اجرای مهمترین برنامه ما که برنامه پزشک خانواده و گسترش پایگاه‌های شهری است ،تخصیص داده  شده است.

دکتر حریرچی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت بهداشت و بخش دولتی خارج از بودجه شرکت‌ها ست در توضیح بیشتر چگونگی تخصیص و ارقام بودجه حوزه سلامت گفت: ما یک بودجه جاری داریم که از درآمد عمومی استفاده می‌کند و شامل سه قسمت ؛ بودجه از محل درآمدهای عمومی، بودجه از محل درآمدهای اختصاصی و بودجه حاصل از تملک دارایی‌ها و بودجه‌های عمرانی است که هرکدام از اینها اجزای مختلفی دارند.

وی افزود: بخشی از بودجه‌ای که از محل درآمد عمومی تخصیص می‌یابد از بودجه کل دولت یعنی درآمدهای حاصل از فروش نفت و مالیات است و بخش دیگری از آن از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و بقیه به صورت متفرقه و از محل دریافت مالیات سیگار و نوشابه است.

افزایش بودجه وزارت بهداشت

وی گفت: بودجه وزارت بهداشت از محل حاصل از فروش نفت و مالیات نسبت به سال گذشته 10درصد  افزایش داشته است که منطبق با افزایش بودجه متوسط سایر وزارتخانه‌هاست.

 

وی گفت: مجموع بودجه هدفمندی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که جزو بودجه جاری محسوب می‌شود نیز رشد حدود 4 درصدی داشته است.

دکتر حریرچی افزود: اتفاق خوبی که در مورد بودجه افتاده است این است که سال گذشته بودجه حاصل از یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده که سه هزار میلیارد تومان بود امسال به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و تغییری که ایجاد شده این بوده است که سال گذشته از این سه هزار میلیارد تومان، دو هزار میلیارد آن بودجه جاری و هزار میلیارد آن بودجه عمرانی بود که امسال از این چهار هزار میلیارد تومان، سه هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی و هزار میلیارد تومان برای بخش جاری در نظر گرفته شده است.

۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۸:۴۰
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید بهشتی-ساختمان شماره 2 علوم پزشکی - معاونت تحقیقات و فناوری ،کد پستی 6714673159 

تلفن: 08338384185       فکس: 08338386835

ایمیل: research_it@kums.ac.ir